A nyílt utcán meggyilkolt vezérigazgató története nem csupán tragédia, hanem a társadalom sötét oldalának tükre is, amely a gyász helyett inkább elgondolkodtató kérdéseket ébreszt bennünk. Milyen mélységekig süllyedhet a világ, ahol az emberek életét ilye

Szerda hajnalban követték el New Yorkban, a nyílt utcán, a metropolisz legnagyobb szállodájával, a Hilton Midtownnal szemben azt a gyilkosságot, amelynek áldozata az Egyesült Államok legnagyobb egészségbiztosítója, a UnitedHealthcare vezérigazgatója, Brian Thompson volt.
Az 50 éves, Minnesotában élő üzletember éppen a vállalat éves befektetői konferenciájára igyekezett, amikor egy pár percig a hotel előtt rá váró, fekete ruházatot és szürke hátizsákot viselő, arcát kapucnival és maszkkal is eltakaró férfi hátulról megtámadta, és néhány, hangtompítós fegyverből leadott lövéssel kegyetlenül kivégezte.
A biztosítótársaságnál 20 éve dolgozó, a ranglétrát a legaljáról végigjáró, 2021 óta pedig vezérigazgatóként tevékenykedő Thompson tragikus módon került a figyelem középpontjába, amikor egy támadás áldozatául esett. Azonnal egy közeli kórházba szállították, de sajnos már nem tudták megmenteni az életét. A gyilkos, aki gyalogosan és egy elektromos biciklivel tűnt el, végül a Central Parkban nyomtalanul eltűnt. Azóta is keresik, de a hatóságoknak eddig nem sikerült nyomára akadniuk. A 2001. szeptember 11-i terrortámadás után New York szinte minden zugát térfigyelő kamerák hálózzák be, és a rendőrség is intenzív hajtóvadászatot indított a férfi elfogására, mely során drónokat és kutyákat is bevetettek, de a gyilkos még mindig szabadlábon van.
A gyilkosság árnyékában a befektetői konferenciát lefújták, az ilyenkor helyénvalónak számító gyász mellett azonban olyan hangok is megjelentek az amerikai közbeszédben, amelyek igazságtételt látnak a vezérigazgató halálában. Az Egyesült Államokban nincs olyan állami egészségbiztosítási rendszer, mint Európában, és a profitorientált biztosítók nem mindig bánnak emberségesen az ügyfeleikkel.
Bár a biztosítottak évente akár 10-20 ezer dollárt, azaz körülbelül 4-8 millió forintot is kifizetnek, nem ritka, hogy még egy életmentő beavatkozást is megtagadhatnak tőlük. Ez gyakran azt jelenti, hogy az amerikaiak számára a túlélés kulcsa paradox módon az adósságcsapdába való kerülés.
A hatóságok információi alapján a gyanúsított november 24-én, tehát tíz nappal a merényletet megelőzően, érkezett New Yorkba egy Atlantából induló távolsági busszal. Azonban a nyomozók számára rejtély marad, hogy pontosan hol szállt fel a járatra, ami tovább bonyolítja az ügyet.
Itt aztán a Central Park nyugati oldalán fekvő negyed, az Upper West Side egyik hostelében szállt meg, ahol egy hamis New Jersey-i jogosítványt használt a bejelentkezéshez, és két másik férfival osztozott egy szobán. Eközben szinte végig maszkot viselt.
A férfi nem sok nyomot hagyott maga után; csupán a gyilkos fegyver, egy homályos ujjlenyomatokkal díszített kulacs, valamint egy telefon maradt a bűncselekmény színhelyén.
A rendőrség később nyilvánosságra hozott olyan felvételeket, amelyeket a hostel biztonsági kamerája rögzített. Ezeken a képeken részben látható az illető arca, miközben a szálláshely egyik munkatársával szórakozott, és flörtölni látszik.
Valamint azt is közölték, hogy a nem megfelelően működő pisztolyát profi módjára pikk-pakk megjavító elkövető fegyverében olyan töltények voltak, amikre a biztosítótársaságok kétes gyakorlatára utaló kifejezések voltak írva. Az egyik golyón az állt, hogy delay - azaz késleltetés -, a másikon meg az, hogy deny - azaz megtagadás.
Az előbbi eset arra utal, amikor szándékosan hátráltatják egy-egy ügyfél kérelmének elbírálását, míg az utóbbi arra vonatkozik, amikor megtagadják egy adott műtét, kezelés, gyógyszer vagy akár egy idősek otthonában történő ellátás költségeinek fedezését.
A UnitedHealthcare több mint 50 millió ügyféllel rendelkezik, a 15 százalékos piaci részesedésével pedig a 335 millió lakosú Egyesült Államok legnagyobb biztosítójának számít. A többi biztosítóhoz hasonlóan ők sem bánnak túl kesztyűs kézzel a biztosítottjaikkal - így akár több százezer elégedetlen ügyfelük lehet, köztük olyanok is, akik azért vesztették el egy-egy hozzátartozójukat, mert a cég megtagadta tőlük az életmentő kezelésük finanszírozását. Ezért Brian Thompson halála a gyász helyett sokakban inkább az elégtétel érzését váltotta ki.
Egy friss kutatás, az egészségügy átvilágításával foglalkozó, korábban Kaiser Family Foundation néven működő nonprofit szervezet, a KFF 2023-ban megjelent vizsgálata szerint Arizona államban például minden harmadik ügyfél kérvényét elutasította a biztosítótársaság. Tavaly még azzal is megvádolta őket két idős korában elhunyt férfi családja, hogy az emberi sorsokat érintő döntéseik során a mesterséges intelligencia segítségét is igénybe veszik a költséghatékonyság jegyében. A társaság úgy döntött, nem fizetik ki a bentlakásos intézménybe való költözésük költségeit, ami a hozzátartozók szerint hozzájárult a két nyugdíjas halálához.
A New York Times egy név nélküli forrásra hivatkozva arról számolt be, hogy a UnitedHealthcare munkatársai tisztában voltak a pénztártagok insatiszfakciójával. Az informátor szerint Thompson kiemelkedett a vezetők közül, mivel aktívan törekedett a változtatásra, és beszédeiben a vállalati kultúra átalakításáról esett szó. Egy tavalyi befektetői összejövetelen a cég a "értékalapú ellátás" koncepcióját mutatta be, amely a betegségek kezelésének helyett a megelőzésre és a páciensek egészségének fenntartására helyezi a hangsúlyt.
Az egészségügyi ellátásnak sokkal egyszerűbbé kellene válnia az emberek számára. (...) Tisztában vagyunk a nehézségekkel, amelyekkel szembesülnek. Az értékalapú ellátás segítségével azonban a családok nincsenek egyedül a döntéshozatal során.
- mondta akkor. Thompson később az Amerikai Kórházszövetség vezetőjének nyílt levélben megfogalmazott kritikája után elhalasztotta annak bevezetését, hogy kiszámlázzák a költségeket, ha valaki "nem kritikus" esettel keresi fel egy kórház sürgősségi osztályát.