A táncművészek számára nem könnyű a helyzet, hiszen az állami intézkedések nem biztosítják a műfaj megfelelő támogatását és elismerését.

Június 17-én veszi kezdetét Győrben a XX. Magyar Táncfesztivál, amely izgalmas programokkal és különleges előadásokkal várja a tánc szerelmeseit. A rendezvény kapcsán Velekei Lászlót, a Magyar Táncművészek Szövetségének elnökét és a Győri Balett igazgatóját faggattuk a táncművészet jelenlegi helyzetéről, valamint a műfaj megújulásának lehetőségeiről.
Mi az idei hatnapos, jubileumi Magyar Táncfesztivál kiemelt célja?
A jelenlegi fesztiválon arra törekszünk, hogy a hazai vidéki előadásokat helyezzük a középpontba, ezért izgalmas programmal várunk mindenkit. A teljesség igénye nélkül, örömmel jelentjük be, hogy fellép többek között a Pécsi Balett, a Szegedi Kortárs Balett, a Székesfehérvári Balett Színház, a GG Tánc Eger, valamint a Fitos Dezső Társulat is.
Ki és milyen szempontok alapján választja ki a programot?
A válogatás irányvonalát Csepi Alexandra, a fesztivál igazgatója határozza meg, és az évad során számos lenyűgöző előadást tekintünk meg. Kreatív válogató csapatunkban Bajári Levente és Szőllősi Krisztina is helyet kapott, akik segítenek abban, hogy a legizgalmasabb új darabokat hívhassuk meg. Figyelembe vesszük, hogy Győr a Bécs és Pozsony közötti kulturális híd szerepét tölti be, így mindig örömmel várjuk a szomszédos városok érdeklődő nézőit is. Az idei évben 23 produkcióra és 300 résztvevőre számítunk, ami ígéretes és színes programot sejtet.
A fesztivál megnyitását a Győri Balett legújabb produkciója, A halál és a lányka, fogja megkoronázni. Ahogyan azt már a korábbi előadásaiknál megszokhattuk, most is valami különleges és szokatlan meglepetéssel készülnek. Milyen újdonságokkal lepjük meg a közönséget ezúttal?
Gombár Judit látványtervezőtől, a Győri Balett korábbi meghatározó művészétől, Markó Iván alkotótársától azt tanultam, hogy a nézőket és egymást is meg kell tudnunk mindig lepni. A mostani, negyvenötödik szezonunk szlogenje: Veled teljes. De elsősorban a fiatal nézőket szeretnénk megszólítani. Ennek szellemében dolgozunk együtt A halál és a lányka előadásban dr. Farkas Levente András fiatal kultinfluenszerrel, akinek kétszázötvenezres a követőtábora. Ő egyfajta beavatásként az előadás alatt olykor kiszól a közönséghez, és különböző témákat vet fel, miközben a nézők megismerkedhetnek Schubert érzékeny, kicsit furcsa tónusú művével. Élőben a Győri Filharmonikus Zenekar játszik Bogányi Tibor karmester vezetésével. Az előadás látványát a Győri Széchenyi István Egyetem Design Campus hallgatói tervezik. A koreográfus Szőllősi Krisztina, aki érzelmekkel és szenvedéllyel teli mozdulatokkal közvetíti azt, amit az elfogadásról és az elmúlásról gondol. A tánc és a test pontosan kiszámított nyelve társul az influenszer verbális improvizációjával. Ebben van némi kockázat, de mi szeretjük az ilyen helyzetet.
A Szenes Hanna életéről készült korábbi előadás és a Peer Gynt feldolgozása kapcsán is kiemelkedőnek tartom a színházszerű megközelítést. De miért is oly lényeges ez az önök számára? Az ilyen típusú szemlélet lehetővé teszi, hogy a nézők mélyebben kapcsolódjanak a történetekhez, hiszen a színház nem csupán a szavak művészete, hanem egy komplex élmény, amely magába foglalja a vizuális, akusztikus és érzelmi elemeket is. Az előadás formájában történő kifejezés segít abban, hogy a karakterek és a cselekmények élethűbbek, hatékonyabbak legyenek, így a közönség szívét és elméjét egyaránt megérinthessék.
Mélyen hiszek abban, hogy a táncszínházi megközelítés elengedhetetlen szerepet játszik a művészet világában. Repertoárunk rendkívül gazdag, hiszen a klasszikus daraboktól egészen a kortárs alkotásokig terjed, így mindenki találhat benne valami különlegeset.
Mennyire fontos, hogy a táncos a színpadon színésszé is váljon? A tánc nem csupán a mozdulatok művészete; ez egy érzelmi kifejezésmód is, ahol a táncosnak képesnek kell lennie átadni a történetet és az érzéseket a közönségnek. A színészi képességek lehetővé teszik, hogy a táncos ne csak a lépésekkel, hanem a mimikával és a testbeszéddel is kommunikáljon. A színpadon való hiteles jelenlét, az érzelmek kifejezése és a karakter megformálása mind hozzájárul a sikeres előadáshoz. Tehát, a táncos számára a színészi aspektus elengedhetetlen a teljesítmény gazdagításához és a közönség elvarázsolásához.
A klasszikus balett világában a pantomim művészete szervesen összefonódik a tánccal, és vannak olyan pillanatok, amikor a mozgás és a színészet határvonalai elmosódnak. A táncszínházban különösen fontos, hogy a mozdulatok nyelve gazdag és kifejező legyen. Amikor egy előadó a színpadon egy karaktert alakít, és egy történetet mesél, minden egyes testrésze közvetíti az élményt, ezáltal érzelmeket közvetítve a közönség felé. Az ilyen interakciók során a mozgás nem csupán eszköz, hanem egy erőteljes kifejezőforma, amely megteremti az élő kapcsolatot a nézők és az előadó között.
A Szenes Hannát vagy Peer Gyntöt megformáló táncos valójában színésszé válik, amikor mozdulataival életre kelti az adott karakter történetét. A tánc nyelvén mesélve, érzelmeket közvetít és a nézők számára egy egészen új dimenziót nyit meg a figura világában.
Természetesen, hiszen elengedhetetlen, hogy bemutassuk a hős karakterének fejlődését és átalakulását a történet során.
Öt esztendeje irányítja a Győri Balett csapatát, és július elsejétől újabb öt évre kapott megbízást. Gyermekkorától fogva vágyott a vezető szerepre?
Egyáltalán nem. Régóta kötődöm a Győri Baletthez, tizennégy évig táncoltam az együttesben, később lettem művészeti vezető, majd igazgató. Sokáig táncosként rengeteget gyakoroltam, de mindig is volt bennem egyfajta hiányérzet. Aztán rájöttem, hogy fejben egész nap koreografálok. Később egy nemzetközi gálára felkértek, hogy készítsek egy duettet, onnan számítom a koreográfusi pályámat. Aztán jöttek sorra a darabok, amiket koreografáltam, innen egyenesen következett, hogy művészeti vezető lettem. Majd Kiss János, a Győri Balett korábbi igazgatója választott ki utódjául, és biztatott, hogy pályázzak a pozícióra.
Hogyan alakul a viszonya a város irányítóival, és mennyire stabil a közös finanszírozásuk?
A városban mindig is élénk lokálpatrióta szellem uralkodott. A béreinket az alapfinanszírozás biztosítja, és büszkén mondhatjuk, hogy nemzeti minősítésű társulat vagyunk. Sok kötelezettséggel nézünk szembe, és a táncosok helyzete sem könnyű, hiszen az állam még nem alakította ki a műfaj megfelelő kereteit. Sajnos számos független tánctársulat küzd nehézségekkel, pedig rendkívül magas szakmai színvonalat képviselnek. Szerencsére minket számos helyszínre invitálnak, így a bevételeink és a támogatóink segítségével biztosítva van a stabilitásunk.
A társulat szakmai minőségének megőrzése érdekében több fontos lépést érdemes megtenni. Először is, elengedhetetlen a folyamatos képzés és fejlesztés, amely lehetővé teszi a tagok számára, hogy naprakészen követhessék a legújabb trendeket és technikákat. A rendszeres visszajelzés és értékelés szintén kulcsszerepet játszik, hiszen így lehetőség nyílik a gyengeségek azonosítására és a fejlődés irányának meghatározására. Fontos a csapatmunka erősítése is, hiszen egy összetartó és támogató közösség motiválóan hat a tagok teljesítményére. A társulaton belüli kreatív ötletek és javaslatok bátorítása szintén hozzájárul a dinamizmushoz és a folyamatos fejlődéshez. Ezen kívül, a szakmai kapcsolatok ápolása és a külső szakértőkkel való együttműködés szintén gazdagítja a társulat tapasztalatait, és lehetőséget ad új perspektívák felfedezésére. Végül, ne feledkezzünk meg a jó kommunikációról és a világos célok meghatározásáról, amelyek segítenek a közös irányvonal fenntartásában.
A Győri Balett jelenleg ötvenhárom lelkes tagot számlál, közülük harminc tehetséges táncos. Legutóbb próbatáncot hirdettünk meg, amelyre több mint kilencszázan jelentkeztek a négy elérhető pozícióra. Táncosaink között nyolc külföldi is található, akik közül szinte mindenki szeretne Magyarországon letelepedni. Külön öröm számunkra, hogy társulatunk szerb tagja, aki az évad táncosa címet is elnyerte, most lett apuka. Olasz és japán táncosunk pedig arról beszélt, mennyire élvezi a Rába-part varázslatos sétáit. Győr tehát nemcsak a nemzetközi szakmai színvonal megteremtésében játszik fontos szerepet, hanem otthont is ad a művészeknek.
A győri közönség mennyire tart ki az együttes mellett, illetve a már említett fiatalokat miként képesek bevonzani?
A Markó Iván-i nézőtáborunk még mindig velünk tart. De mint már említettem, nagyon fontos, hogy ebben az egyre zajosabb világban a fiatalokkal is fel tudjuk venni a kapcsolatot. A táncművészet nagyon intim műfaj. Közben minden egyre gyorsul, és ez a hat a fiatalokra, például a figyelemidejükre. De nincs más választásunk, ezt a csatát meg kell nyernünk.
Ennek egyik különleges megoldása például, hogy a Müpában bemutatott GisL (Giselle) című előadásukat nem a hagyományos klasszikus zene, hanem Lajkó Félix egyedi hegedűjátéka kíséri.
Lajkó Félix korunk zsenije. Eljött, megnézte az Anna Karenina című előadásunkat. Már a szünetben mutatott egy kis részt, amit tervezett a GisL-hez, a szerelmi jelenethez. Aztán két hét múlva találkoztunk egy budaörsi hangstúdióban. Nagyon sajnálom, hogy nem élőben kísér minket, de amit alkotott a számunkra, az mindannyiunknak és a tapasztalatom szerint a nézőknek, beleértve a fiatalokat is, óriási élményt jelent.
Névjegy
Velekei László 1978. május 1-jén látta meg a napvilágot Mosonmagyaróváron. Gyermekkora óta a tánc világában mozgott: tízéves koráig néptáncot és versenytáncot tanult, majd a balett iránti szenvedélye vezette őt a Pécsi Művészeti Szakközépiskolába, ahol balett-táncosként zárta le tanulmányait. 2020-ban a Magyar Táncművészeti Egyetemen szerezte meg táncos és próbavezető diplomáját. Pályafutása 1996-ban indult, amikor a Magyar Fesztivál Balett alapító tagjaként debütált. 1997-től a Győri Balett társulatához csatlakozott, ahol 1999-ben már magántáncosként lépett színpadra. 2009-től a tánci pályát hátrahagyva koreográfusként és művészeti asszisztensként segítette az együttes munkáját. 2015 óta a Győri Balett művészeti vezetőjeként tevékenykedik, míg 2020. július 1-jén a társulat igazgatói posztját is magáénak tudhatja.