A főnöknek van ráhatása, hogy mennyire engedhetjük meg magunknak a nyári öltözködést az irodában?


Itt a kánikula, egyre nehezebb reggelente úgy felöltözni, hogy ne főjünk meg a buszon, de mégis megfeleljünk az irodai dresszkódnak, már ha egyáltalán létezik ilyen a munkahelyünkön. De vajon előírhatják-e számunkra, hogy mit viseljünk, mit jelent ma a munkahelyhez illő öltözet, és meddig lehet elmenni a lazaságban?

Végre megérkezett a nyár, és vele együtt a figyelmeztetések a hosszan tartó hőhullámokra. Úgy tűnik, még a kormánymédia is kezdi belátni, hogy nem éppen a legbölcsebb ötlet idegen nőket lesifotózni a miniszoknyáikban, és talán jobb lenne más témákra terelni a figyelmet.

Mi a helyzet az irodai öltözködéssel? Megengedhetik-e nekik, hogy előírják, milyen ruházatban kell megjelennünk a munkahelyünkön?

Magyarországon a Munka Törvénykönyve nem tér ki kifejezetten arra, hogy milyen öltözetben kell megjelenni a munkahelyen. Azonban egy ügyvédi iroda iránymutatásai szerint a vezetőség bizonyos keretek között megállapíthat öltözködési szabályokat, amennyiben ezek indokoltak és arányosak, azaz összhangban állnak a munkakör céljaival. Például egy banki ügyintézőtől elvárható az elegáns megjelenés, míg egy élelmiszerbolt pénztárosával szemben nem lenne helyénvaló hasonló elvárásokat támasztani.

Ezen túlmenően előírás lehet a formaruha viselése is, amelynek célja, hogy a munkáltató egységes és professzionális képet mutasson a külvilág felé. Előfordulhat, hogy specifikus színű öltözetet kell viselnünk az adott munkakörhöz, de gyakran csak általános irányelveket találunk az öltözködésre vonatkozóan, mint például "üzleti" vagy "hétköznapi" viselet. Ráadásul bizonyos szakmákban a biztonságos munkavégzés érdekében is megkövetelhetik a speciális munka- vagy védőruházat viselését, valamint a haj összefogását vagy ékszerek eltávolítását.

Fontos, hogy írásban is tájékoztatást kapjunk a szabályok betartásának következményeiről, hiszen a mulasztásoknak széles spektrumú következményei lehetnek, a figyelmeztetéstől egészen a munkaviszony megszüntetéséig. Továbbá, ha a munkavállalótól nem elvárható, hogy a napi tevékenységei során rendelkezzen a megfelelő munkaruházattal, akkor - amennyiben más megállapodás nem születik - a munkáltatónak kell gondoskodnia erről, vagy a költségeket megtérítenie.

Ahol pedig nincs kifejezetten megkötve a dolgozók keze, ott egyéni döntésen múlik a választás. Kigyűjtöttük a Randstad nemzetközi HR-szolgáltató cég ajánlásait arról, hogy milyen öltözet fér bele a munkahelyi normákba, fontos azonban hangsúlyozni, hogy minden munkahelyre eltérő íratlan szabályok vonatkozhatnak, így a továbbiak leginkább azoknak lehetnek a hasznosak, akik bizonytalanok abban, hogy mit vegyenek fel.

A Randstad álláspontja szerint a cél az, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a nyári, laza öltözködés és az irodai megjelenés között. Vannak azonban olyan ruhadarabok, amelyeket még a legkevésbé formális munkahelyeken sem tanácsos viselni; ilyen például a túl rövid nadrág. Sok munkahelyen egyértelmű tilalom vonatkozik a rövidnadrágokra, de ha nincs ilyen szabály, a térdig érő vagy annál hosszabb szoknyák és nadrágok biztosan nem keltenek megütközést. Emellett a szakértők arra is figyelmeztetnek, hogy a hasat vagy hátat szabadon hagyó, pánt nélküli blúzok sem a legjobb választás munkahelyi környezetben, még akkor sem, ha elegánsnak tűnnek.

A korábban említett ruhadarabok helyett érdemesebb hétvégére könnyedebb, légies blúzokat választani, hogy a melegben komfortosan érezzük magunkat. Ha mégis az atléta vagy ujjatlan mellett döntünk, egy blézer vagy kardigán hozzáadása segíthet elegánsabbá varázsolni a megjelenésünket. Ez különösen hasznos lehet, mivel sok irodában a légkondicionáló működése miatt a nyári hónapokban is hűvös lehet a levegő.

A farmer a legtöbb munkahelyen már nem számít tabunak, és akár egy-két szakadás is beleférhet, de azért kerüljük a nagyobb, feltűnő lyukakkal tarkított verziókat a HR-esek ajánlása szerint. Aztán itt van egy elég alapvetőnek tűnő tanács: a fürdőruha, strandkendő és más strandviseletek tiltólistásak, akárcsak a lábujjközös papucsok.

A sportos, edzőtermi öltözék, mint például a testhezálló leggings vagy a melegítő, nem mindig a legmegfelelőbb választás a munkahelyen, még ha divatosak és színes mintákkal díszítettek is. Hasonlóképpen, a bulisabb, túl rövid, áttetsző vagy flitterekkel és csipkével díszített ruhadarabokat érdemes elkerülni a munkahelyi környezetben. Emellett a kalapok és napszemüvegek is azok a kiegészítők, amelyeket illik levenni, amint belépünk az irodába, hogy megőrizzük a professzionális megjelenést.

Milyen ruhadarabokat választhatunk nyáron a munkahelyen, ha sok hagyományos opciót el kell vetnünk? A HR szakemberek elsőként a nők számára a térd alá érő capri nadrágot ajánlják, amely bár praktikus, nem biztos, hogy a legdivatosabb választás. Alternatívaként a lazább, de nem túl rövid nadrágok is szóba jöhetnek, amelyek kényelmet és eleganciát egyaránt nyújtanak. A férfiak esetében pedig a rövid ujjú galléros pólók és ingek sok konzervatív helyen is megállják a helyüket, ám az ujjatlan felsőket érdemes elkerülni. A színes, virágos minták vagy élénk árnyalatok feldobhatják a megjelenést, de fontos figyelembe venni az iroda atmoszféráját; a visszafogottabb környezetekben a diszkrét, apró mintás kiegészítők lehetnek a nyerők.

A nyári forróságban a könnyű pamut- és lenvászon ruhák ideális választásnak bizonyulnak, azonban ügyeljünk arra, hogy az anyag ne legyen átlátszó, hogy elkerüljük a kényelmetlen szituációkat. A lábbelik terén meglehetősen szigorú szabályok érvényesek: a női szandál sok helyen megengedett, feltéve, hogy a láb ápolt, míg a férfiak esetében általában csak a zárt cipők számítanak megfelelőnek. A szandálokat, akár zoknival, akár anélkül, nem tartják kívánatosnak. Ezenkívül a munkahelyi öltözködésben a "túlzott mellkas" megmutatása sem megfelelő, hiszen a professzionális megjelenés elengedhetetlen.

De még egyszer, mindezek csak általános irányelvek, és alapvetően a munkahelyünk, pozíciónk és a személyiségünk függvénye, hogy mit érdemes felvenni. Vannak helyek, ahol az elegánsabb megjelenéssel vívhatjuk és fejezhetjük ki a tiszteletet munkatársainkkal és az ügyfelekkel, partnerekkel szemben, míg máshol szinte egyáltalán nem törődnek azzal, hogy mi van rajtunk. És talán ma már az is látszik, hogy a legtöbb munkahelyeken lazább lett a hozzáállás ehhez a témához, amiben nagy szerepet játszhatott az is, hogy beszabadult az irodákba a Z-generáció. A fiatalabbak munkához való viszonyáról az alábbi cikkben írtunk részletesebben:

Related posts