Figyelmeztetés vár a gyártókra, mivel az e-teherautók iránti kereslet nem teljesíti a várakozásokat.


Csak a városi buszok esetében tapasztalható, hogy a dízel üzemű járművek aránya alacsonyabb.

Az alternatív hajtású új tehergépjárművek forgalomba helyezésének lassú növekedése miatt magas bírságok esedékessé válására figyelmeztette a gyártókat az ACEA, az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete egy brüsszeli sajtókonferencián, a kereslet növekedését támogató intézkedésekre szólítva fel egyúttal a döntéshozókat.

Iparági statisztikák alapján elmondható, hogy a legújabb forgalomba helyezett tehergépjárművek több mint 90%-a még mindig dízelmotorral működik.

2025 első negyedévében a forgalomba helyezett tehergépjárművek között csupán 3,5 százalék volt tisztán elektromos vagy plug-in hibrid hajtású. Ezzel szemben a buszok helyzete kedvezőbbnek mondható: a városi elektromos buszok magas arányának köszönhetően az ACEA adatai szerint a dízelüzemű autóbuszok részesedése a forgalomba helyezésekből közel 65 százalékra rúg.

Christian Levin, a Scania vezérigazgatója és az ACEA haszongépjármű-bizottságának elnöke, arra kérte a politikai döntéshozókat, hogy drasztikusan növeljék a dízeles fuvarozás költségeit. Ezen túlmenően hangsúlyozta annak fontosságát is, hogy megfelelő töltőinfrastruktúrát építsenek ki az elektromos tehergépjárművek számára.

A közelmúltban nagy viták folytak a személygépkocsikra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról, de a teherautógyártóknak is hasonló szabályokat kell betartaniuk. A jelenlegi szabályok szerint az új autóbuszok és teherautók szén-dioxid-kibocsátását 2030-ig 45 százalékkal, 2035-ig 65 százalékkal, 2040-ig pedig 90 százalékkal kell csökkenteni 2019-es szinthez képest.

Related posts