A "Mocskos Fidesz!" kiáltása felcsendült Székelyföld gyönyörű tájain is, amikor az Egyfeszt közönsége lelkesen énekelte együtt Carson Coma koncertjén. Az érzések és vélemények kifejezése egy pillanatra összehozta az embereket, akik a zenével együtt élhett

Székelyföld szívében, Gyergyószentmiklóson - ahol elvileg töretlen a Fidesz támogatottsága - vasárnap éjfélkor mégis felzúgott a "Mocskos Fidesz!" skandálás a Carson Coma koncertjén. Az Egyfeszt zárónapján a zenekar a Livingroom udvarában lépett fel, és bár nem ők indították el a rigmust, nem is húzódtak vissza tőle: a frontember mikrofonjára egy szivárványos Pride-zászló is felkerült a koncert végén, ezzel is kifejezve a közönség és a zenekar közötti szolidaritást.
Ez az idei nyár igazán figyelemre méltó, hiszen egyre inkább teret nyer a politikai diskurzusban a "fideszezés" jelensége, amely folyamatosan felcsendül a magyar koncerteken. A közönség hangja mellett a politikai elemzők és még a fideszes politikusok is egyre nyíltabban beszélnek arról, hogy a párt már nem élvezi a 40 év alatti fiatalok bizalmát. A helyzet egyre élesebb, és a zenei események színpadán is tükröződik a társadalmi elégedetlenség.
Erdély továbbra is a kormánypárti erők bázisaként van számon tartva, és nemrégiben egy figyelemre méltó esemény zajlott, amely a magyar kormánymédia és a független sajtó között feszültséget teremtett Magyar Péter erdélyi látogatása kapcsán. E zűrzavaros hangulathoz most Gyergyószentmiklós is hozzájárult, ahol a fesztivál közönsége világosan kifejezte, hogy tisztában van a helyzet súlyával, és a rigmus, amelyet skandáltak, ezt tükrözte. A Carson Coma zenekar nem zárkózott el a közönség megnyilvánulásától; épp ellenkezőleg, természetesnek vették, hogy a nézők így fejezik ki érzelmeiket. Olyan érzés volt, mintha sejtették volna, hogy elérkezett az idő az új szavakra és új üzenetekre, amelyek Székelyföldön még szokatlanok, de Magyarországon egyre gyakoribbak a koncertek során. Ennek következtében a Fidesz-KDNP kormány már hadat hirdetett a fiatalok és kedvenc előadóik ellen, ami csak tovább fokozza a feszültséget a zenei és politikai életben.
Gyergyószentmiklóson a "mocskos Fidesz" skandálása a Daddy said no című dal után csendült fel, amely a tekintélyelvű szülői (s egyben politikai) kontrollról szól. A dal finoman utal arra, hogy "nem a tied a ház csak azért, mert nálad van a kulcs". Az utolsó sor, amely így hangzik: "Kisípolod megint majd hogy ******", egyértelműen Orbán Viktorra célzott, és ez a sor korábban a Feldobom a követ című számukban is megjelent: "Utcai harcos orcán fintor / Ki fogod sípolni hogy ***?" A skandálás nem tartott sokáig, de a színpad előtt álló első sorokban legalább fél percig jól hallható volt.
Nem ez volt az első alkalom, hogy Carson Coma koncertjén felcsendült a közönség rigmusának zaja: a marosvásárhelyi Vibe Fesztiválon is hasonló esemény zajlott. A Transtelexhez eljutott felvétel tanúsága szerint ott is az említett két dal közötti szünetben kezdett skandálni a népes tömeg. Mindkét eseményt a magyar közpénzekből, valamint a magyar államhoz szorosan kapcsolódó szervezetek által kapott támogatások révén valósították meg. A Vibe Fesztivál mögött például a Mathias Corvinus Collegium (MCC) erdélyi programjainak irányítója, Talpas Botond áll.
A gyergyószentmiklósi Egyfeszt körüli helyzet is hasonló vonásokat mutat, ám ezt a rendezvényt a "gyergyószentmiklósi NER" szervezi, Barti Tihamér, az RMDSZ Gyergyó Területi elnökének irányítása alatt. Az Egyfeszt fesztivál finanszírozásában közvetlen és közvetett közpénzes források is jelentős szerepet játszanak. Ahogyan az adatigénylésünk révén kiderült, a Bethlen Gábor Alap (BGA) több millió forinttal támogatta az idei eseményt, ami tovább fokozza a rendezvény jelentőségét a helyi közéletben.
A Carson Coma már harmadik alkalommal lépett színpadra az Egyfeszten, és a közönség körében nemcsak a zenéjével, hanem nyílt politikai és társadalmi állásfoglalásaival is nagy népszerűségnek örvend. Nem meglepő, hogy sokak számára a Pride-zászló helyett inkább egy korábbi fellépésükön viselt póló maradt emlékezetes, amelyen a figyelemre méltó felirat hirdette: "A homofóbok buzik".
A Transtelex hírei alapján a Carson Coma 40 000 eurós gázsit kapott az ikonikus tusványosi előadásukért, míg a népszerű Margaret Island, amely szintén fellépett, 13 500 eurós tiszteletdíjban részesült.
Gyergyószentmiklóson a Carson Coma legújabb dala, a „Pók” bemutatóján különös pillanatnak lehettünk szemtanúi: a frontember, Fekete Giorgio mikrofonján egy színes Pride-zászló jelent meg. A szám magában hordozza a meleg közösség melletti kiállást, miközben éles kritikát fogalmaz meg a társadalmi előítéletekkel szemben. Az „Ádám és Éva, nem Ádám és Béla” jellegű szlogenek abszurditását célozza meg, és a dal végén egy provokatív kérdést tesz fel: „Miért zavar az, hogy létezem?” Ezzel a mondattal nemcsak a megszorítások ellen emel szót, hanem a saját identitásunk elfogadásának fontosságára is rámutat.
A tavalyi évhez képest szerény, de érzékelhető javulásokat hozott az idei Egyfeszt: a hangulat kiegyensúlyozottabb volt, a koncertek felszabadultak, és néhány szervezési hiányosságot igyekeztek orvosolni. A Gasztro utca például karszalag nélkül is látogatható volt, a legtöbb udvarba szabad volt a belépés, és az önkormányzat felé fennálló tartozásokat is rendezték. Ugyanakkor továbbra is gondot okozott a tájékozódás, több technikai malőr is előfordult, és néhol hosszú sorok alakultak ki. Mindezek ellenére sokak szerint jó dolog, hogy van az Egyfeszt, mert végre van valami, ami megmozgatja a várost.
A fesztivál szervezői egyelőre nem kommentálták a politikai tartalmú megnyilvánulásokat. Kérdéseinket azonban újra elküldtük számukra, bízva abban, hogy ezúttal - ígéretükhöz híven - válaszolnak a fesztiváltámogatásokkal és a rendezvény közéleti vonatkozásaival kapcsolatos sajtóérdeklődésre.
A gyergyói közönség viszont jelezte, hogy bármilyen a szándék, ők pontosan értik, mit jelent, ha a koncert után azt skandálják: "Mocskos Fidesz."
Az Egyfeszt az utóbbi években nem csupán egy kulturális eseménnyé nőtte ki magát, hanem politikai és gazdasági dimenziókat is öltött. Korábbi riportjainkban részletesen elemeztük, hogy a gyergyószentmiklósi önkormányzat, súlyos eladósodottság ellenére, rekordösszegű közpénzt biztosított a fesztivál számára, míg a helyi sportegyesületek és alapvető infrastruktúrák forráshiánnyal küzdenek. Kiemeltük, hogy az esemény mögött magyar állami források is felsejlettek: a Bethlen Gábor Alap több millió forintot juttatott a szervező Ice Flora Alapítványnak, és Kántor Boglárka, az RMDSZ parlamenti képviselője, nem tagadta, hogy közvetítő szerepet játszott a kormányzati támogatások ügyében. Szóltunk az Erdélyi Magyar Szövetség tiltakozásáról is, amely az átláthatatlan és fenntarthatatlan költésekre figyelmeztetett. Riportjainkban a helyszíni tapasztalatok alapján bemutattuk az önkéntesek terheltségét, a technikai problémákat, a helyi szolgáltatók háttérbe szorítását, valamint azt, hogy a fesztivál szervezése évről évre újabb kérdéseket vet fel a közpénzek felhasználásával kapcsolatban.