A brit autóipar egyre inkább a hanyatlás útjára lép, hiszen mostanra 70 éves mélypontjára süllyedt.


Az Egyesült Királyság autóipara történelmi mélypontra süllyedt: 2025 áprilisában mindössze 59 203 járművet gyártottak az országban - ez a legalacsonyabb havi érték 1952 óta, kivéve a 2020-as járványidőszakot - írja a Motor1. Az éves összevetésben 15,8 százalékos visszaesés mögött több tényező is áll: egyrészt a húsvéti ünnepek idén áprilisra estek, ami leállásokat eredményezett, másrészt több gyárban is modellváltás miatt szünetelt a termelés.

A személyautók előállítása 8,6%-kal csökkent, ami 56 534 járművet jelent, míg a haszongépjárművek gyártása még drámaibb, 68,6%-os visszaesést tapasztalt, mindössze 2 669 példány készült. A Gépjárműgyártók és Kereskedők Társasága (SMMT) megállapítása szerint ez a tendencia a világjárvány utáni piaci helyzet "normalizálódásának" következménye, továbbá egy konkrét üzem ideiglenes bezárásának hatásait is tükrözi.

A háttérben egyre fokozódó strukturális kihívások húzódnak meg. Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy az Egyesült Királyság feldolgozóipara 2009 óta nem kezdte ilyen gyengén az évet. Az Egyesült Államokkal és az EU-val fenntartott kereskedelmi kapcsolatok instabilitása, a Brexit utáni vámproblémák, valamint a beszállítói láncok zavarai tovább súlyosbítják az iparág helyzetét.

Az Egyesült Államokba irányuló kivitel jelentős, 19,1 százalékos csökkenést mutatott, ami arra utal, hogy bár ez továbbra is a brit ipar legnagyobb exportpiaca, új lehetőségek után kell nézni. Kína és Törökország irányába biztató jelek tapasztalhatók: az áprilisi export Kínába 44 százalékkal, míg Törökországba 31,2 százalékkal bővült. Hawes figyelmeztetett arra, hogy a gyártók hosszú távú fennmaradásához elengedhetetlen a sürgős állami támogatás, a megfelelő beruházások, valamint egy stabil és innovatív iparpolitika kialakítása.

Related posts