Költségvetési tervezet 2025-re: A következő évben a Mészáros által irányított sztrádakoncesszió már 370 milliárd forintnyi adóbevételeket emészt fel.
Bár 2026-ban már kevesebbet kell majd költeni a sztrádakoncessziókra, de jövőre kezdődnek a vállalt bővítések az M1-es háromsávúsításával.
Összesen 545 milliárd forintba kerülnek az autópálya-koncessziók 2025-ben - derül ki a jövő évi büdzsé tervezetéből. Ezen belül 175 milliárd forintot visznek el a régi koncessziók (M5 és M6), 370 milliárd forintot pedig a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó MKIF-koncesszió.
Az idei, 2024-es évre csupán 372,6 milliárd forint áll rendelkezésre a tervek szerint. A legjelentősebb növekedés az MKIF által kezelt koncessziónál várható, amelynek költségvetési kerete idén mindössze 200 milliárd forint. Ez azt jelenti, hogy az éves növekedés mértéke 170 milliárd forintot tesz ki, ami körülbelül 85%-os emelkedést jelent.
A tavalyi költségvetési fejezet indoklása már előrevetítette, hogy az autópálya-koncessziós költségek 2025-ben jelentős növekedésnek fognak indulni. A következő években - legalábbis a 2024-es költségvetésben megfogalmazott előrejelzések alapján - a kiadások mérsékeltebbek lesznek, hiszen 2026-ra "csupán" 430 milliárd forintra számítanak, míg 2027-re ez az összeg körülbelül 490 milliárd forintra emelkedik.
A 2025-ös áremelkedést nem indokolhatja sem az infláció, sem az útdíjhálózat fenntartásának költségei. Valószínű, hogy az MKIF már munkához látott a bővítések terén, amelyek lehetőséget adnak a további díjak bevezetésére.
A koncesszor két fő típusú díjat kap: az egyik a rendelkezésre állás alapú szolgáltatási díj (RÁASZD), míg a másik a fejlesztések után megállapított rendelkezésre állási díj (RÁD). A koncesszió keretében jelentős fejlesztések is tervezettek, azonban eddig egyetlen projekt sem indult el. Fontos megjegyezni, hogy az úgynevezett szintre hozási munkálatok, mint például az aszfaltozás, amelyek több helyszínen zajlanak, nem számítanak bővítésnek; ezek csupán a normál üzemeltetés részei.
2025-re várhatóan megkezdődik az M1-es autópálya fejlesztése, amelynek előkészítő munkálatai már zajlanak. A bővítési projekt hivatalos munkálatai legkésőbb 2025. szeptember 1-jén kezdődnek el. A tervek szerint az M0-ás autóúttól egészen a Concó pihenőhelyig terjedő, körülbelül 80 kilométeres szakasz 2×3 sávra, valamint ITS (intelligens közlekedési rendszer) leálló sávokkal bővül, a kivitelezés pedig négy évet vesz igénybe.
A mai napig éles viták tárgyát képezi, hogy Mészáros Lőrinc és Szíjj László milyen mértékben profitálnak az 35 éves koncesszióból. Az MKIF álláspontja szerint szó sincs arról, hogy ez egy jövedelmező üzleti lehetőség lenne. Sőt, a kezdeti időszakban, amikor a bővítési munkálatok elkezdődnek, a konstrukció valószínűleg jelentős veszteségeket fog generálni számukra, hiszen a beruházásokat most kell finanszírozniuk.
Idén tavasszal az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen a koncessziós szerződés kapcsán. Az EU illetékesei úgy vélik, hogy...
Magyarország 35 éves koncessziója nem tűnt átláthatónak a becsült érték szempontjából, nem osztotta el megfelelően a működési kockázatokat, és az uniós jogszabályokat megsértve indokolatlanul hosszabb időtartamra kerültek a megállapodások.
A kormány azonnali lépéseket helyezett kilátásba: jogi eljárásokat indítanak a számukra jogszerűnek ítélt autópálya-szerződés védelmében. Az érvelésük szerint a koncessziós szerződés a nemzetgazdaság érdekeit szolgálja, és ennek érdekében a koncesszor vállalta, hogy hosszú távon, magas színvonalon üzemelteti és működteti a gyorsforgalmi utakat. Ezen felül 10 éven belül 317 kilométer új autópálya építését és 265 kilométernyi sztráda bővítését is vállalta.