A magyar autópiacon egyre népszerűbbek a koreai és kínai autómárkák, amelyek nemcsak a Suzuki népszerűségét haladják meg, hanem új trendeket is hoznak. De vajon miért választják a magyar vásárlók ezeket az autókat? A Pénzcentrum elemzése alapján érdemes k


Július végéig Magyarországon közel 77 ezer új személyautót helyeztek forgalomba, amelyek közül egy jelentős része, körülbelül 70 százalék, céges használatra került. A Datahouse legfrissebb adatai alapján alaposan megvizsgáltuk, mely autómárkák és modellek népszerűek a magánvásárlók körében, és melyek dominálnak a flottapiacon. A magánvásárlói szegmensben a KGM (korábban Ssangyong), a Mitsubishi és az MG autói élveznek kiemelkedő népszerűséget, míg a cégek esetében - ahogy az várható volt - a Skoda, a Volkswagen és a Toyota márkák uralják a piacot.

2023 július végéig Magyarországon összesen 76 910 új személyautót helyeztek forgalomba. Ez a szám 7%-os növekedést mutat a 2024 január-július közötti időszakhoz képest, míg a tavalyi év első hét hónapjához viszonyítva több mint 18%-os emelkedést jelent. A Datahouse legfrissebb adatai alapján kiderült, hogy a legnépszerűbb új autók között a Suzuki S-Cross, a Skoda Octavia és a Suzuki Vitara foglalják el a dobogós helyeket, ha a forgalomba helyezések száma alapján nézzük őket.

A szöveg alapján nem derül ki, hogy a magyar lakosság valójában milyen autókat vásárol, valamint mely járműmodellek vannak túlsúlyban a céges szegmensben. Ezért megkerestük a statisztikákért felelős céget, hogy információt szerezzünk arról, milyen arányban képviselik az egyes autómárkák és modellek a természetes személyek és a jogi személyek üzembentartói között. Más szóval, szeretnénk megtudni, hány autót vásároltak cégek, és hány került magánszemélyekhez.

Fontos megjegyezni, hogy a kép még így sem lesz teljesen éles. Például előfordulhatnak olyan magánvállalkozók, mint különböző szakemberek, állatorvosok vagy könyvelők, akik a vállalkozásuk keretein belül vásárolnak autót, ugyanakkor a döntésük során figyelembe veszik a magánhasználati szempontokat is. Ezt a jelenséget azonban a statisztikai elemzések képesek kezelni: a lízingelt autók esetében, habár az ügyfél magánszemély, az autó hivatalosan a lízingcég vagy a bank nevén szerepel, míg a tényleges használó üzembentartóként van nyilvántartva.

Összességében megállapítható, hogy 2025-ben Magyarországon forgalomba helyezett új autók közel 77 ezer darabja közül a járművek 69,4%-át jogi személyek, míg 30,6%-át magánszemélyek vásárolták meg.

A 2025 júliusáig elérhető forgalomba helyezési adatok tükrében a legnagyobb arányban természetes személyek vásárolták az autókat a következő márkákból: a KGM (82,6%), a Mitsubishi (82,4%) és az MG (74,1%). Érdekes módon a magánvásárlók körében a kevésbé ismert, frissen megjelent márkák, mint a Forthing (71,4%) és az Omoda (70,3%) is népszerűséget mutatnak. Ezen kívül a hagyományos japán gyártók közül a Honda (70,1%) szintén jelentős részesedést élvez a magánszemélyek között.

A 60 százalék alatti, de még mindig a magánvásárlók körében népszerű márkák között említést nyer a Suzuki (58,3%), amely hosszú idő óta az egyik legkedveltebb autómárka Magyarországon. Ez nem véletlen, hiszen a helyi gyártás révén mélyen gyökerezik a magyar köztudatban, ráadásul a kínálatában szereplő modellek kiváló ár-érték arányukkal is vonzóak a vásárlók számára.

Szintén ebbe a csoportba tartozik a Subaru (56,7%) és a Mazda (56,1%), amelyeknél a stabil magánvásárlói bázis a márkák hűséges rajongótáborának köszönhető. Az Alpine (54,6%) esetében a magas magánvásárlói arány inkább a presztízs- vagy életstílus-faktorral magyarázható, hiszen ezek inkább rétegmodellek, sportkocsik. A Jaecoo (54,8%) magas aránya pedig szintén az újdonság erejében lakozhat, illetve a kínai márka modelljeinek ár-érték arányában.

A McLaren esetében már az év elején beszámoltunk arról, hogy valaki a saját nevére vásárolt egy 570S modellt. Mostanra azonban már egy céges szuperautó is csatlakozott a kínálathoz, így a magán- és céges vásárlók aránya egyenlővé vált a listán. Érdekes, hogy a természetes személyek részaránya a Dongfengnél 47,1%-ra, a DS-nél pedig 45,3%-ra rúg. Az Opel, a Toyota és a Kia is kiemelkedik: a magánvásárlói arányuk 39,1%, 38,6% és 35,3% – mindez bőven az átlag felett helyezkedik el.

A Lexus 34,9%-os magánvásárlói részesedése figyelemre méltó, hiszen ebben a kategóriában jellemzően a céges beszerzések dominálnak. Hasonlóan érdekes az Alfa Romeo helyzete (33,6%), amelynél a stílus és a márkaimázs miatt sok magánszemély vállalhatja a magasabb fenntartási költségeket is. Ezek mellett az átlag felett találjuk a Nissant (32,1%), és a Citroent (30,9%).

A jogi személy üzembentartókat vizsgálva, a rangsor élén több márka is 100 százalékos céges aránnyal szerepel: ilyen az Abarth, a Chery, a Chevrolet, a DFSK, az Evo, a Lucid és a Rolls-Royce. Érdemes megjegyezni, hogy a piac teljes méretéhez képest marginális darabszámokról beszélünk. A luxusmárkáknál ez jellemzően adózási és reprezentációs okokkal, a kínai újmárkáknál pedig tesztflottákkal és bevezetési fázissal magyarázható.

A 90 százalék feletti jogi személy arányt elérő márkák között számos ikonikus sport- és luxusautó-gyártó található, például az Aston Martin, Ferrari, Lamborghini és Porsche. Ezeknél a cégeknél a beszerzések mögött jellemzően marketing- és presztízscélú felhasználás áll, vagy a járművek bérbeadása a cél.

A Seat és a Land Rover flottavásárlásainak magas arányát elsősorban a szolgáltatási és vállalati mobilitási igények magyarázzák. Emellett a BMW, Jeep, Peugeot, Audi és Maserati is jelentős figyelmet érdemel, hiszen mindegyikük 87-90 százalék körüli céges vásárlási arányt mutat.

A 80 százalék feletti csoportban olyan márkák találhatók, amelyek széleskörű modellválasztékukkal mind a flottás, mind a prémium magánfelhasználás terén kiemelkednek, de a céges szegmens itt is túlsúlyban van. Ez a kör egyaránt magában foglalja a Fordot, a Skodát, a Jaguárt, a Bentleyt, a Mercedest és a Mini autókat. Különösen a Skoda és a Ford erős flottajelenléte régóta ismert a középkategóriás céges autók világában, míg a Mercedes és a Bentley esetében a hangsúly inkább a reprezentációs és presztízsautó szerepén van.

A 75-80%-os jogi személy arányt elérő márkák, mint például a Volkswagen, BYD, Tesla, Volvo, Cupra, Fiat, Dacia és Hyundai, sokszínű képet mutatnak az autópiacon. A Volkswagen és a Volvo elsősorban a flottás és céges értékesítések terén jeleskednek, míg a Tesla és a BYD magas céges aránya részben a vállalati elektromosautó-támogatások és flottapolitikák kedvező hatásának köszönhető. A Cupra és a Fiat esetében, bár a cégautós vásárlók jelenléte szembetűnő, a magánvásárlók aránya továbbra is alacsonyabb szinten van.

Érdekes megfigyelni a Dacia és a Hyundai pozícióját a piacon: noha mindkét márka jelentős részesedéssel bír a magánvásárlók körében, a céges felhasználás aránya mégis meghaladja a 70 százalékot. Ez azt jelzi, hogy a kedvező ár és az alacsony fenntartási költségek miatt a flottapiacon különösen népszerűek, legyen szó akár céges kisautókról, akár munkavégzésre szánt járművekről.

A 2025 júliusáig tartó forgalomba helyezési adatok szerint a legnagyobb darabszámban eladott modellek között is látványos eltérések vannak abban, hogy inkább magánszemélyek vagy cégek vásárolják őket. A magánszemélyek körében toronymagasan a Suzuki S-Cross vezet, amelynek 64,3%-a került természetes személy üzembentartóhoz. Szorosan követi a Suzuki Swift (60,7%), amely a városi kisautó-szegmensben továbbra is stabilan tartja magát. A harmadik helyre az MG ZS került, ahol ugyan az előbbieknél kevesebb darab fogyott, de 80,9%-uk magánszemélyhez került.

A magánszegmensben kiemelkednek a következő modellek: a Toyota Yaris Cross (47,3%), a Toyota Corolla Cross (48,6%), a Kia Sportage (52,9%) és a Nissan X-Trail (47,0%). Figyelemre méltó, hogy a Suzuki Vitara éppen a középpontban áll: 50,8%-os magánszemély-aránya azt jelzi, hogy ez a modell egyaránt népszerű a céges flottákban és a családok körében - nem véletlen, hogy állami intézmények is szívesen választják ezt a járművet.

A céges használatra optimalizált járművek között a Ford Tourneo Custom kiemelkedik, hiszen 96,1%-os jogi személy arányával vezető szerepet tölt be. Ezt a népszerűséget elsősorban a vállalati személyszállítás és flottás kisbuszként való alkalmazás magyarázza. Hasonlóan népszerű flottás autók a Skoda Superb (95,4%) és a Skoda Kodiaq (90,2%), amelyeket gyakran választanak a vállalatok vezetői. A Skoda Octavia 88,1%-os céges arányával szintén nem meglepetés, hiszen hosszú évek óta az egyik legkedveltebb középkategóriás flottás autó Magyarországon.

A két pólus között helyezkednek el a nagy darabszámban fogyó, de vegyes vevőkörrel rendelkező típusok, például a Toyota C-HR (37,9% magánszemély), a Hyundai Tucson (24,9%), a Ford Kuga (25,6%) vagy a Volkswagen Golf (20,2%).

Számos olyan modell létezik, ahol a magánszemélyek aránya meghaladja a 70 százalékot, ám az eladások volumene között jelentős eltérések figyelhetők meg. A lista egyik végén a marginális modellek találhatók, amelyekből csupán 1-2 példány került forgalomba, mint például az Audi TT Coupé, a Suzuki Ignis, a Porsche Spyder vagy a Toyota GR 86 – ma már egyik sem elérhető rendelésre. Ezeknél az autóknál a 100 százalékos magánszemély-arány inkább statisztikai érdekesség, semmint piaci trend, hiszen az ilyen ritka eladások általában egyedi megrendelésekhez, hobbijárművekhez vagy gyűjtői darabokhoz kapcsolódnak.

A másik végletet azok a járművek képviselik, amelyekből több száz példány talált gazdára, így a magánszemélyek aránya valódi piaci relevanciát mutat. Ilyen autó például a már említett MG ZS, amelyből 832 darabot értékesítettek, és ezek több mint 80%-a magánszemélyekhez került. Érdemes megemlíteni az Omoda 5-öt is, amelyből 602 darab talált gazdára, és a vásárlók 70,3%-a magánszemély. Hasonlóan figyelemre méltó a Toyota Aygo, amelyből 427 darab kelt el, és 70,0%-os magánszemély arányával a városi, praktikus és megfizethető árú autók kedvelőinek igényeit is sikeresen kielégíti.

A közepes darabszámú, de ugyanakkor jelentős mértékben a magánszemélyek igényeire szabott modellek között kiemelkednek a következő autók: a KGM Korando, amelyből 578 példány készült, és 87,9%-os részesedéssel bír; a Mazda CX-30, 206 darabbal és 77,2%-os aránnyal; a Honda HR-V, melyből 147 darabot gyártottak, és 82,3%-os részesedést mutat; valamint a Kia Stonic, amely 90 példányban készült, és 71,1%-os piaci részesedéssel rendelkezik.

Különösen figyelemre méltó az a köztes kategória, amelyben a magánszemélyek aránya meghaladja a 70%-ot, ám az eladási volumen viszonylag alacsony. Például, a legolcsóbb új autó, a Mitsubishi Space Star, mindössze 86 példányban kelt el, ami a vásárlások 86,1%-át jelenti. Hasonló a helyzet a Hyundai Bayonnal, amelyből 56 darabot értékesítettek, ezzel a magánvásárlók aránya 78,6%-ra rúg. A Mazda3 esetében pedig 94 autó talált gazdára, a vásárlók 72,3%-a magánszemély volt.

A rendelkezésre álló adatokban számos olyan modell található, amelyek esetében a forgalomba helyezések 100%-a jogi személyekhez kapcsolódik, így ezek között egyetlen természetes személy üzembentartó sem szerepel a nyilvántartásban. Kiemelkedő darabszámmal bírnak azok a járművek, amelyeket kifejezetten flottás és céges felhasználásra terveztek, mint például a BMW 5-ös sorozat M5 Limousine (106 példány) vagy a Volkswagen Caravelle és Transporter Kombi (28 és 25 darab). E járművek céges arányát jellemzően szolgáltatási, üzleti, illetve reprezentációs célú alkalmazásuk, továbbá lízingmegoldások indokolják.

A prémium és luxusautók világában a céges modellek számos izgalmas lehetőséget kínálnak. Kiemelkedő példák közé tartozik a Porsche Panamera, amelyből 23 darabot értékesítettek, valamint a BMW 7-es sorozat M változata, amelyből 14 példány került a vállalatok flottájába. A Ferrari Purosangue és a Mercedes-Maybach S-osztály is népszerű választásnak számít, mindkettőből 9-9 darab talált gazdára, főként vállalati reprezentációs céllal. Továbbá, a Tesla Model X, az Aston Martin DBX, a Rolls-Royce Cullinan és a Lamborghini Huracán esetében is hasonló tendencia figyelhető meg, hiszen a magánvásárlások aránya rendkívül alacsony. E prémium autók fenntartási költségei és áraik miatt leginkább céges keretek között valósul meg a vásárlás, hiszen a vállalatok számára sokkal kedvezőbb megoldásokat kínálnak.

A listán nagyszámban szerepelnek olyan modellek is, amelyekből mindössze 1-2 darab talált gazdára, mégis 100 százalékban céges üzembentartóként. Ilyenek például a ritka sportautók (Ferrari 812 Competizione, Lamborghini Revuelto, Maserati Granturismo), egyedi luxusmodellek (Bentley Flying Spur, Rolls-Royce Ghost), valamint kevésbé ismert elektromos típusok (Lucid Air, Lexus LC 500). Ezeknél a statisztika inkább az exkluzivitást mutatja, nem a flottapiaci trendeket.

Related posts