Megérkezett az új rendelet, amely az iskolás kor előtti óvodai csoportok működését szabályozza.

A helyzet hátterében az áll, hogy a Belügyminisztérium az év elején közzétett egy rendelettervezetet, amely a nagycsoportos gyermekek számára külön fejlesztő pedagógiai tevékenységek szervezését javasolta. A terv szerint a legalább három csoporttal működő óvodákban az iskolakezdés előtt álló gyerekeket külön csoportokba kellett volna sorolni, amennyiben a létszámuk elérte a köznevelési törvény által meghatározott minimumot, azaz 13 főt. Ezt a megközelítést a bírálók az óvodák "iskolásításának" tekintették, ami szöges ellentétben állt a kívánt reformokkal, amelyek célja az iskolai első évek szellemiségének az óvodai környezethez való igazítása lett volna. A Szülői Hang nevű kezdeményezés petíciót indított a tervezet ellen, amelyet több mint 18 ezer ember írt alá, kifejezve ezzel aggályaikat és ellenállásukat.
Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára nemrégiben bejelentette, hogy az óvodai szervezés továbbra is a fenntartók és az igazgatók hatáskörébe tartozik. Kiemelte, hogy azok, akik a vegyes csoportban való oktatást tartják előnyösnek, ezt a megoldást választhatják, míg akik az azonos életkorú gyermekekkel való foglalkozást preferálják, ők is az általuk preferált formában folytathatják munkájukat.
A kedd este életbe lépett kormányrendelet az óvodai nevelés országos alapprogramjáról a következőket rögzíti: A gyermekek, akik a tanköteles korukat megelőző nevelési évben vannak, vagy akik tanköteles korúként még mindig óvodába járnak, a későbbi sikeres iskolai előrehaladás érdekében fontos képességeik és készségeik fejlesztésére fognak koncentrálni. Ennek keretében az óvodai csoportokban naponta összesen 45 perces időtartamban, a feladatokhoz igazodóan és a gyerekek egyéni terhelhetőségéhez mérten - amennyiben az infrastrukturális feltételek lehetővé teszik, külön területen szervezett - iskola-előkészítő, fejlesztő pedagógiai tevékenységekben vehetnek részt.
Az óvodai nevelés pedagógiai alapelveit a jogszabály melléklete különösen hangsúlyosan fogalmazza meg: a gyermek, mint fejlődő egyén, szeretetteljes gondoskodásra és kiemelt védelemre jogosult. A gyermeknevelés elsődlegesen a család felelőssége és joga, míg az óvodák ebben a folyamatban kiegészítő, sőt, időnként hátránykompenzáló szerepet játszanak. Az óvodai nevelés célja, hogy támogassa a gyermek személyiségének teljes kibontakozását, figyelembe véve az emberi jogokat és a gyermekeket megillető jogokat. Ennek érdekében minden gyermek számára egyenlő lehetőségeket kell biztosítani a magas színvonalú neveléshez.