Érdekes információra bukkantunk a reptéri rakodók jövedelméről: a munka rendkívül megterhelő, hiszen a dolgozók 10-12 órás műszakokban teljesítenek. - Pénzcentrum


A nyári tapasztalatok alapján a karácsony időszak alatt is embert próbáló forgalomra számítanak a Liszt Ferenc repülőtér földi kiszolgálói, így például a rakodók, az utas-biztonsági ellenőrök, a jegykezelők, a logisztikai szakemberek - mondta el a Pénzcentrumnak a LESZ, azaz a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet elnöke. Ha a túlzsúfolt európai légifolyosók, a megnövekedett utazási kedv miatt késések történnek, akkor miként a múltban annyiszor, óriási erőfeszítésekkel, nem egyszer a saját egészségük rovására próbálják tartani a menetrendet. A Budapest Airporttól megtudtuk, kiemelt figyelemmel készülnek az ünnepi utasforgalomra.

A nyári hónapokban a Pénzcentrum folyamatosan érkezett a hírek tengeréből, amelyek az utasokat sújtó késésekről és járattörlésekről szóltak. A szezon kezdetén az utasszállítók ugyan figyelmeztették utasaikat, hogy a légi irányítási problémák és a kapacitáshiány miatt előfordulhatnak késések, de amikor valóban bekövetkezett a baj, a kommunikáció gyakran hagyott kívánnivalót maga után. Az utasok sokszor magyarázat, érdemi tájékoztatás és szükséges ellátás, sőt, elszállásolás nélkül maradtak, ami csak tovább fokozta a kétségbeesésüket.

A LESZ elnöke a Pénzcentrum kérdésére kifejtette, hogy az utasok legfőképp a pilóták precizitását, a légiutas-kísérők figyelmességét, valamint a repülőterek és légitársaságok kényelmi szolgáltatásait értékelik. Ugyanakkor van egy fontos csoport, amely nélkül egyetlen légijárat sem indulhat útnak: a földi kiszolgáló személyzet. Csorba Attila hangsúlyozta, hogy a folyamatosan növekvő utas- és áruforgalom mellett a földi kiszolgáló munkatársainak létszáma és munkakörülményei sajnos jelentős hiányosságokat mutatnak.

A rakodók teljesítménye szinte már-már legendás, hiszen a nagyméretű repülőgépek, mint a Boeing 787, az Airbus A330 vagy a Boeing 777-300ER, minden egyes járatuk során hihetetlen mennyiségű árut és csomagot juttatnak el a világ különböző pontjaira. Ezen óriások rakodása nemcsak fizikailag megterhelő, hanem logisztikai szempontból is komplex kihívásokat jelent. Képzeljük el, hogy egyetlen nap leforgása alatt a rakodók akár 100-120 tonnányi árut és csomagot kezelnek, ami több tucat szabványos raklapot vagy akár több ezer különböző bőröndöt is jelenthet. Egy Boeing 777-300ER esetében például 20-25 tonna árut és utas-csomagot képesek szállítani egyetlen járat során. Amennyiben teherszállító üzemmódra váltanak, az Airbus A330 kapacitása körülbelül 65-70 tonna áru kezelésére elegendő. A rakodók tehát nem csupán a repülőgépek működéséhez járulnak hozzá, hanem a globális kereskedelem gördülékeny működéséhez is elengedhetetlenek.

A rakodás távolról sem csupán egyszerű fizikai tevékenység. Az áruk elhelyezése a gép rakodóterében sokszor térdelve, hajolva és kicsavarodott testhelyzetben történik, hiszen a szűk helyen nehéz, 20-30 kilós bőröndöket kell precízen elhelyezni. Ez jóval több, mint egy átlagos bevásárlószatyor felemelése: nem csupán az emelés súlya, hanem az egyenetlen testtartás és a folyamatos ismétlés is extrém megterhelést jelent az ízületeknek és az izmoknak. Ezek a körülmények komoly egészségügyi kockázatokat rejtenek magukban.

Az utas-biztonsági ellenőrök a repülések kulcsszereplői, akik a háttérben, de annál fontosabb feladatot látnak el. A Ferihegyi repülőtéren naponta több mint 35 000-40 000 utast és azok csomagjait ellenőrzik, ami óriási felelősséggel jár. Míg egy csomag átvilágítása általában 20-30 másodpercet vesz igénybe, gyanús tárgyak felfedezése esetén a folyamat azonnal lelassul, és a szokásosnál is több figyelmet igényel. Ezek az ellenőrök rendkívüli pszichikai terhelés alatt dolgoznak, hiszen hosszú órákon át állnak a lábukon, hogy biztosítsák az utasok biztonságát. A szigorú előírások miatt maximális koncentrációra van szükségük, hiszen egyetlen hiba is súlyos következményekkel járhat. Mindezt gyakran feszült és stresszes környezetben végzik, 8-10-12 órás műszakokban, miközben az utasforgalom folyamatosan növekszik. Az ő munkájuk elengedhetetlen a biztonságos repüléshez, és bár sokan talán észre sem veszik őket, az ő odaadásuk és figyelmük nélkül a repülési élmény sokkal kockázatosabb lenne.

A repülőtér földi személyzete nemcsak fizikailag, hanem mentálisan is hatalmas nyomás alatt dolgozik. A szigorú menetrendek, a folyamatos túlórák és a nem megfelelő munkaerő-ellátottság miatt az európai normáknak megfelelő munka-család egyensúly sok esetben csupán elérhetetlen álom. Egy túlzsúfolt nap során a rakodók nemcsak a gépeket, hanem magukat is "túlterhelik", gyakran 10-12 órát dolgozva, késések miatt akár többet. Az utas-biztonságiak szigorú szabályok szerint dolgoznak, folyamatos megfigyelés mellett, így a minimális hibázási lehetőség további stressz forrás a rendkívüli "mennyiségű" utas mellett.

A modern légiközlekedés egyik legkomolyabb problémája, hogy a folyamatosan emelkedő utas- és áruforgalom mellett a földi kiszolgáló személyzet létszáma, munkakörülményei és javadalmazása nem tart lépést a változásokkal.

Miközben egyetlen járat késése az egész nap menetét megváltoztathatja, a háttérben dolgozó csapat tagjai mindent megtesznek a zökkenőmentes működésért - sokszor saját egészségük rovására. Amíg a legtöbben a családjuk körében ünnepelnek, a földi kiszolgáló személyzet a legmeghittebb időszakban is szívvel-lélekkel végzi a dolgát. A járatok indítása és az áruk kezelése nem állhat meg, így az ünnepnapok számukra nem jelentenek mást, mint egy újabb munkanapot. A munkatársak hajnaltól egészen éjszakáig dolgoznak, és a hideg időjárás csak fokozza a nehézségeket. Ritkán fordul elő, hogy karácsonykor egy-két órával korábban elhagyják a munkahelyüket, de ez csak akkor valósulhat meg, ha a menetrend és a "főnök" is úgy kívánja.

December 25-26-án a járatok száma némileg csökkenhet. Az ünnepek előtti és a két ünnep közötti időszak azonban jelentős forgalmat hoz a repülőtér munkatársai számára.

- zárta le végül Csorba Attila.

A Budapest Airport a karácsonyi időszakban várható utasforgalom növekedésére különös figyelmet fordít, hogy minden utazó számára kellemes és zökkenőmentes élményt nyújtson - nyilatkozták a Pénzcentrum megkeresésére. A repülőtér ennek érdekében a forgalom dinamikájához igazodva optimalizálja a személyzet létszámát, így minden szolgáltatási területen elegendő munkatárs áll készen a gyors és hatékony ügyintézés biztosítására. A biztonsági ellenőrzőpontokat szintén a forgalom alakulásának megfelelően működtetik, hogy a várakozási idő a lehető legminimálisabb legyen.

A terminálokon ünnepi dekorációval és karácsonyi programokkal teremtik meg a szezon hangulatát, miközben a tájékozódást fokozott információs szolgáltatások segítik. A Budapest Airport hangsúlyozta: a csillagszóró és a tűzijáték fokozottan tűzveszélyes eszközök, ezért tiltott tárgynak minősülnek - szállításuk kézipoggyászban és feladott bőröndben is szigorúan tilos. Az ünnepi időszak zökkenőmentes lebonyolítása érdekében a reptér arra kéri az utasokat, hogy a várható nagyobb forgalom miatt időben érkezzenek, és éljenek az online szolgáltatások, például az előzetes check-in lehetőségével.

Related posts