Árverseny és vámháború - a deflációs nyomás Kínán folyamatosan fokozódik.


A Bloomberg legfrissebb felmérése szerint a közgazdasági szakértők csupán 0,3%-os inflációt prognosztizálnak az idei évre.

Az ázsiai nagyhatalom sok szektorát sújtja árverseny: ilyenek például az autók, az e-kereskedelem és a kávé is. A Starbucks például éppen hétfőn jelentette be, hogy csökkenti egyes italainak árát. A luxuscikkek másodpiacán pedig a korábbi sztenderdnek számító 30-40%-os leárazások helyett már 90%-osakkal is találkozhatunk.

Ha általánossá válik, hogy a boltok egyre nagyobb és gyakoribb leértékelésekkel próbálnak talpon maradni, az csak tovább mélyítheti a kínai gazdaság problémáit.

A lakosság kedve az utóbbi évek gazdasági zűrzavaraiban erősen megcsappant, ami visszavetette a költekezési kedvet. Egy Reutersnek nyilatkozó fiatal kínai nő szavaival élve,

A gazdaság egyértelműen hanyatlásban van. A családom vagyona sokat csökkent.

Minden bizonnyal az ingatlanpiac további gyengélkedése is közrejátszik ebben a helyzetben. A kínaiak jelentős hányadának vagyona lakásokban volt elhelyezve, így az ingatlanok értékének csökkenése komoly hatással volt a családok anyagi helyzetére.

A vámháború fokozhatja a deflációs nyomásokat, hiszen májusban az Egyesült Államokba irányuló kínai export 35%-kal csökkent az előző évhez viszonyítva. Bár a kivitel más piacokra valamelyest ellensúlyozza ezt a csökkenést, a legfontosabb kereskedelmi partner elzárkózása egyértelműen hátrányos következményekkel jár a kínai exportőrök számára. Ez a helyzet pedig egy ördögi körhöz vezethet: a nemzetközi kereslet csökkenése miatt a cégek kénytelenek lehetnek még nagyobb árengedményeket kínálni, hogy fenntartsák versenyképességüket.

A következő hónapok kulcskérdése az lesz, hogy a kormányzati ösztönzők elegendőek lesznek-e a deflációs folyamat megfordításához.

Related posts