A gyerekek inflációja több mint kétszerese a felnőttekének.
A K&H elemzése szerint a gyerekek által kedvelt termékek árának emelkedése jelentősen meghaladja a nagy átlagot.
Idén októberben a gyerekek számára 7 százalékos inflációt mértek, ami több mint a duplája az országos 3,2 százalékos áremelkedésnek – számolt be a K&H. A bank rendszeresen készít egy külön mutatót, amely a gyerekinflációt tükrözi, és ezt úgy állítja össze, hogy a hivatalos inflációs adatokból kiemel néhány olyan terméket, amelyet a fiatalok gyakrabban vásárolnak.
Nem is csoda, hogy sokkal magasabb ez a mutató az országos inflációnál: a teljes inflációt októberben az tartotta viszonylag alacsonyan, hogy a benzin egy kicsivel, a használt autó pedig olcsóbb volt, mint egy éve, az egészségügyi szolgáltatások árai nagyot estek - nyilván egyiknek sem a gyerekek a célcsoportja. Az élelmiszerek viszont, amiket életkortól függetlenül mindenki vesz, akkorát drágultak októberben, mint idén még egyszer sem.
A tavalyi évhez viszonyítva a vizsgált termékek közül a kakaós csiga ára szinte változatlan maradt: a KSH hivatalos adatai szerint tavaly októberben 252 forint volt az átlagos ár, míg idén 251 forintra csökkent. Ezzel szemben a gyümölcsjoghurt ára csökkent, hiszen az idei októberben átlagosan 200 forintért vásárolhattuk meg, míg egy évvel korábban még 217 forintra rúgott.
A többi termék ára viszont jelentősen nőtt. A narancslé az idén 988 forintba került októberben, 32 százalékkal többe, mint egy évvel korábban. A hamburgernél 11 százalékos emelkedés után már 1760 forintnál tart az átlagár. Emelkedett a hátizsák és a szemüvegkeret ára is, előbbié 9,6 százalékkal 12 510 forintra, utóbbié 5,6 százalékkal 26 450 forintra.