Ötven esztendeje ugyanazon a munkahelyen tevékenykedik, és még mindig megőrizte józan eszét.

Rényi Ádám legújabb művében, "Ő, Szirtes Tamás" címmel, a Madách Színház igazgatójának életét és munkásságát tárja elénk. A 21. Század Kiadó által megjelentetett könyv alcíme - "Egy színházi életről és az élet színházáról" - tökéletesen tükrözi a kötet mélységét és sokszínűségét. A történetek és anekdoták végtelen tárháza mellett betekintést nyerhetünk Szirtes Tamás világlátásába, gondolataiba a célok, vezetés, tehetség, sikerek és kudarcok kapcsán. A könyv végső üzenete pedig az, hogy szerinte hogyan érdemes megélni az életet. A könyvbemutatón való részvétel alkalmával még közelebb kerülhettünk ehhez az inspiráló személyiséghez.
Rényi Ádám, mint színházi alkotó, jól ismeri a színpadi dramaturgia finomságait; tisztában van azzal, hogy egy jelenetbe vagy egy könyvbemutatóra nem lehet csak úgy, akármilyen módon belépni. Amikor Szirtes Tamás, a Madách Színház rendezője, farmerben és energikus léptekkel érkezett a beszélgetőasztalhoz, azonnal feltette az első kérdést:
Hogyan lehet igazán sikeresen belépni egy helyzetbe?
Szirtes Tamás, a színház világának igazi szakértője, jókedvűen nevetett a felvetésen, de egyúttal világossá tette, hogy a bejövetel kérdése kiemelkedően fontos. Ahogy ő fogalmazott: "az ajtótól az asztalig el kell jutni." Az előadás végén tapssal köszönteni a művészeket szintén nem elhanyagolható aspektus, hiszen Molnár Ferenc is tudta, hogy a tapsrendbe való belépés nem csupán egy formalitás; a szerző számára kulcsfontosságú volt, hogy mikor és milyen módon hívják őt a színpadra meghajolni.
Ebben a szakaszban máris eljutottunk a könyv egyik kulcsfontosságú eleméhez: Szirtes Tamás szinte minden helyzetre tud egy színházi anekdotát, amelyet olyan lebilincselően mesél el, hogy minden egyes szünet, mondat és poén a legnagyobb precizitással van elhelyezve. Ez a mesélés egy évnyi közös beszélgetés eredménye, amely során Rényi Ádám meggyőzte Szirtes Tamást, hogy egy magnó társaságában folytassák a diskurzust. Az utolsó érv az volt, hogy ha a színházigazgató úgy ítéli meg, talán mégsem születik könyv belőle, de a tapasztalatok így is felbecsülhetetlenek.
A könyv végre elkészült, és a színházi dramaturgiában jártas szerző a csattanó pillanatában lépett színre, hogy bemutassa az Ő, Szirtes Tamás című kötetet. Noha egyetlen rendező életéből is íródhatna könyv, ebben a műben rengeteg történet rejtőzik, de a lényeg mégis másban keresendő.
A könyv arra tanít, hogyan kell élni. Amikor az emberben tudatosodik, hogy nem végtelen ez az egész, és elgondolkodik, hogy mit csinált jól és mit nem
- tette hozzá Rényi Ádám, aki a mai napig elérzékenyül, amikor a könyv utolsó két oldalára lapoz. Ezek a sorok telve vannak mély emberséggel és a béke üzenetével az élettel. Olyan érzése van, mintha a szerző már előre sejtette volna, hogy az időnk korlátozott, és a legfontosabb gondolatokat sürgősen érdemes megosztani.
Valóban, a színházi dramaturgia azt kívánja, hogy először a könyv teljes képét tekintsük át: miről is folyt a diskurzus egy egész éven keresztül? Nyilvánvalóan a színház állt a középpontban, de ezt az aspektust rendkívül őszintén közelítették meg. Szirtes Tamás hosszú ideig nem tudta dekódolni a színházi szleng rejtvényeit, és most visszaemlékezve elmondta, mennyire kihívást jelentett számára a színház világának megértése. Eleinte csupán szemlélődött, figyelte a folyamatokat, míg végül megtalálta a helyét ebben az izgalmas univerzumban.
Tolnay Klári mondta nekem egyszer, hogy "fiam, én teljesen tehetségtelen vagyok, de ezt senki nem vette észre". Szóval ebben lehetett bízni, ebben a nem észrevevésben
- mondta nevetve Szirtes.
Ez a figyelem, folyamatos tanulás és kíváncsiság a 81. évét taposó rendezőben a mai napig megvan. "A kíváncsiság életkorfüggő, ha nem vigyázunk, akkor megszűnik" - adott máris egy jótanácsot az élethez. Mert ha elmúlik belünk a kíváncsiság, akkor megkeseredünk, Szirtest pedig a mai napig érdekli a szakmája. A könyvbemutató közönségének is lelkesen mesélte, hogy a színpadon lehet valamit így is, meg úgy is csinálni, de jól csak egyféleképpen lehet. "Semmi nem mindegy."
Elmesélte, hogy Puskin, miután befejezte az Anyegint, lobogó hajjal szaladt Szentpétervár utcáin, és azt üvöltötte, hogy "Tatjána elhagyta Anyegint!", annyira átélte, amit saját maga írt. Erre az átélésre van szükség, de Szirtes Tamás azt is bevallotta: "Nehéz, hogy egy színház örömteli legyen, ahhoz nagyon sok minden kell." Hiszen a végső cél a katarzis, lemérhető, hogy valami hatott-e vagy sem, és egy előadást el is lehet rontani.
De mégis honnan tudja egy rendező, hogy amit csinál, az jó-e vagy sem? "Az operaház fantomja olvasópróbáján éreztem először azt, hogy megvan, tudom, mit kell csinálni." "Hány éves voltál ekkor?" - kérdezte Rényi Ádám. "59" - válaszolta Szirtes, aki szerint a rendező általában "egy erőszakos, gátlástanul küzdő okostojás", amit a tapasztalt színészek azonnal megéreznek.
A beszélgetésen szó esett az igazgató magányosságáról is, amit Szirtes szintén egy Molnár Ferenc-drámával érzékeltetett: amikor az Egy, kettő, három című egyfelvonásosban a taxisofőrből előkelő üzletembert csinálnak, az ráborul az asztalra, és zokogva kérdezi, hogy mi lesz így a régi barátokkal, és azt a válasz kapja, hogy "hja, régi barátok és karrier az nem megy együtt". Arra a kérdésre, hogy megéri-e, Szirtes Tamás így válaszolt: "bőven". A színháznak adta az életét, és ezt egy percig sem bánta meg.
A könyv nem követi az idővonalat a rendező életének bemutatásakor – ami azért így is szépen kibontakozik –, így bármelyik oldalra is lapozunk, garantáltan szórakoztató és elgondolkodtató történetekkel találkozunk, Szirtes Tamásra jellemző humorral, éleslátással és öniróniával fűszerezve. Nyugodtan belemerülhetünk a végébe is, ha az éppen felkeltette az érdeklődésünket, mert onnan kezdve is kedvet kaphatunk az egész mű élvezetéhez.
Azokon a különleges utolsó oldalakon Szirtes felfedi történetének titkait, és egyedi stílusával, magával ragadó részletekkel meséli el a történéseket.
Szerinte aki ötven évig egy helyen dolgozik, valószínűleg megbolondul, főleg, ha művészemberről van szó - vele ez állítólag nem történt meg, írja viccesen. A Madách Színházban, ahol az utóbbi húsz év sikereit a musicalek adták, minden új, és mégis minden biztonságot adóan ismerős, a falak Donján Edit nevetését őrzik.
Szirtes Tamás izgalmas módon osztja meg tapasztalatait arról, hogyan formálja meg fizikai állapotát és kreatív gondolkodását. Elmondja, miért kerüli a pihenést, miért érzi magát alkalmatlannak a nyaralásra, és hogyan zárja ki az unalmat életéből. Nem ragaszkodik a sérelmekhez, viszont folyamatosan ápolja azt a kíváncsiságot, amelyet erővel őriz. „Nem csupán elviselni szeretném az életet, hanem igazán szeretni” - vallja, és mindent megtesz azért, hogy ez a hozzáállás megvalósuljon. A könyv részletesen tárgyalja, hogy mindez pontosan mit is jelent számára.
Rényi Ádám műve, "Ő, Szirtes Tamás" egy lenyűgöző bepillantást nyújt a színházi világba, bemutatva Szirtes Tamás életét és pályafutását. A könyv nem csupán a színház kulisszái mögötti titkokra világít rá, hanem az élet színházának mélyebb jelentését is felfedi. Az írás színesen és érdekesen tárja elénk a színházi élet sokszínűségét, a művészet iránti szenvedélyt és a kreatív kifejezés fontosságát. Szirtes Tamás karaktere és tapasztalatai révén a könyv egyedi perspektívát kínál, amely meghatározza a színház és az élet összefonódását, és felhívja a figyelmet arra, hogy mindannyian színészek vagyunk a saját életünk színpadán.
A 21. Század Kiadó 2025-re tervezett kiadványai izgalmas új tartalmakkal és friss perspektívákkal várják az olvasókat. A kiadó célja, hogy a legaktuálisabb témákkal és innovatív ötletekkel gazdagítsa a könyvpiacot, így mindenki megtalálhatja a számára érdekes olvasmányokat. Az év során várhatóan számos új szerző és mű lát napvilágot, amelyek a XXI. század kihívásaira és lehetőségeire reflektálnak.
Természetesen! Ha szeretnéd, hogy a szövegem egyedi legyen, kérlek, írd meg, hogy miről szól a 297 oldal, vagy oszd meg a főbb témákat, amiket szeretnél, hogy figyelembe vegyek. Esetleg megadhatsz konkrét stílust, hangulatot vagy célközönséget is, ami segíthet az egyedi tartalom létrehozásában.