Mindenhol meg lehet vásárolni angolul, de az eladás csak a helyi nyelven éri meg igazán – G7 – Gazdasági történetek érthetően.

A külkereskedelem hasonlít a labdarúgás világához: sokan vannak, akik azt hiszik, értik a játékot, de a sikerhez nem elegendő csupán a versenyképes termék – azt ügyesen is kell értékesíteni. Ezt hangsúlyozta Rév András, a Rév Group Holding Zrt. alapítója az OTP Business Bistro rendezvényén. Az "Exportálni mindenáron?" című panelbeszélgetés során a külföldi piacokra való belépés legfőbb pénzügyi csapdáiról beszélgetett Déri Ivánnal, az EPS-Global Zrt. igazgatójával, valamint Artner Gáborral, a HEPA Exportfejlesztési Ügynökség vezérigazgató-helyettesével. Az esemény médiatámogatója a G7 volt.
Abban mindannyian egyetértettek, hogy a buktatók ellenére minél hamarabb érdemes kilépni a nemzetközi piacra egy kis- és középvállalkozásnak is. Rév szerint termelői oldalon először beszállítóként érdemes elkezdeni a terjeszkedést, de ennek vannak korlátai. A Rév Group az acél-, fém-, és gépiparban tevékenykedik, ezek a termékek pedig nem szállíthatók azonnal a világ túlsó végére. Artner szerint viszont az élelmiszeriparban vannak olyan különleges termékek, amelyeket pillanatok alatt elkapkodnak a világ másik felén, és az infokommunikáció területén sincs ma már távolság.
A mezőtúri vállalkozás alapítója úgy véli, hogy a magyar cégek nemzetközi együttműködésében rengeteg kiaknázatlan lehetőség rejlik, hiszen itthon a külkereskedelmi technikai képzés szinte teljesen eltűnt. A globális piacon bezárkózási tendenciákat tapasztal, és megjegyzi, hogy az Európai Unió 27 tagállama között folyamatosan feszültségek vannak. Az európai szintű együttműködés pozitív példájaként az Airbus működését emeli ki.
Az EPS-Global a magyar vállalatok exporttevékenységének különleges esete, mivel Kínában indították el az okosparkolási rendszerük fejlesztését. Hat-hét évvel ezelőtt Kínában már megvolt a nyitottság erre a megoldásra, de az utóbbi egy-két évben a hazai piacon is egyre inkább teret nyert ez a technológia – nyilatkozta Déri Iván.
Július óta Budapest és hét kínai város között közvetlen repülőjáratok indultak, így a világ második legnépesebb országa könnyedén elérhetővé vált. Azonban egy exportra fókuszáló vállalat esetében az ügyvezető és néhány kulcsfontosságú munkatárs kapcsolati hálója kiemelkedő jelentőséggel bír. Déri ebben a kontextusban három fő akadályt emelt ki: a nyelvi eltéréseket, a különböző jogi kereteket, valamint a kulturális sokszínűséget.
Kínában az átlagemberek számára Jézus Krisztus, a Mikulás és a húsvéti nyúl ismerete meglehetősen korlátozott. Mi pedig nem tudjuk, hogy miért nem január 1-jén köszöntik az új évet, vagy hogy pontosan miről is szól a Sárkányhajó fesztivál. Ennek ellenére a vezérigazgatónk számos közlekedésszervezési előadást tartott Ázsiában, ahol érdekes eszmecserék zajlottak az eltérő kultúrák ünnepi hagyományairól.
- Elmondta, hogyan kezdődött a kínai projekt.
Az EPS jelenleg Szaúd-Arábiában próbálja megerősíteni jelenlétét, ám ez a feladat sokkal kihívásosabbnak tűnik, mint a kínai piacra való belépés.
Jelenleg még nem sikerült áttörést elérnünk, csupán egy kisebb projektet valósítunk meg Szaúd-Arábiában.
„Kérlek, varázsold egyedivé a mondandódat!” - kérte.
Rév András szerint a nyelvtudás kiemelten fontos az exportban gondolkodó cégeknél.
Ha német nyelvterületen tervezel vásárolni, az angol nyelv remekül megállja a helyét. Azonban, ha eladásra készülődsz, érdemesebb németül kommunikálnod, hogy gördülékenyebben menjen az üzlet.
„Kérlek, varázsold egyedivé a mondandódat!” - kérte.
A nyelvtudás hitelfelvételnél is hasznos, hiszen például egy német cég felvásárlására nagyobb eséllyel tud finanszírozást adni egy helyi bank, mint egy magyar (leány)vállalat.
Mindhárman hangsúlyozták, hogy a személyes kapcsolatok jelentősége gyakran alulértékelt tényező a külkereskedelem területén. Ezért Rév arra ösztönzi a kezdő kis- és középvállalkozásokat, hogy első lépésként ismerkedjenek meg a helyi kultúrával, építsenek ki kapcsolatokat, és végezzenek mentális felkészülést, ami bár időigényes folyamat, de hosszú távon kifizetődő lehet.
A HEPA együttműködik a külügyminisztérium 136 attaséjával, akik jól ismerik az adott terület helyi szabályozási kereteit.
- fűzte hozzá Artner Gábor.
A szimpátia beszállítóként is fontos szempont, hiszen előfordulhat, hogy ha egy külföldi, vezető pozícióban lévő ismerős munkahelyet vált, akkor a következő cégnél is ugyanazzal az egyszer már bevált beszállítóval fog dolgozni.