Verstappen elméje teljesen megzuhant, miközben a McLaren sima kettős győzelmet ünnepelt Barcelonában.


A McLaren tarolt a Spanyol Nagydíjon: Oscar Piastri magabiztos versenyzéssel nyert Lando Norris előtt, a sokáig biztos harmadiknak tűnő Max Verstappen pedig a hajrában szándékosan nekiment George Russellnek, az azért kapott büntetéssel pedig csak 10. lett.

Az idei 9. nagydíjon mindössze 18 pilóta állt rajthoz, miután Lance Stroll a kézfejében érzett fájdalom miatt kénytelen volt visszalépni a versenytől. A Red Bull csapata eközben jelentős módosításokat eszközölt Yuki Tsunoda autóján, aki az időmérő edzés során az utolsó helyet szerezte meg. A csapat elismerte, hogy a nagyobb leszorítóerővel rendelkező hátsó szárny kísérletezése nem hozta meg a várt eredményeket, így Tsunoda a bokszutcából vágott neki a 66 körnek.

A gumistratégiákat illetően olyannyira nem volt nagy a változatosság, hogy Tsunodán kívül a teljes mezőny lágyakon rajtolt, a McLarenek viszont vadonat új Pirelliket kaptak, míg a mögülük induló Verstappen, Russell, Hamilton, Antonelli hármas, valamint a 7. helyről kezdő Charles Leclerc egyaránt már némileg kopott abroncsokon várta a lámpák kialvását.

Piastri nagyon jól kapta el a rajtot és gond nélkül eljött az élen, míg Verstappen már az első kanyar felé vezető sprint elején Norris mellé ért, majd az ideális íven fékezve körbeautózta a britet, akit belülről Russell is támadott. Mögöttük Hamilton ezt kihasználva elment a Mercedes mellette, Antonelli pedig átvágta a kettes kanyart, aminek köszönhetően Leclerc a hármasban megelőzte, majd az ötös kanyarban szenzációs megmozdulással Russell mellett is elment.

Az első kör végén a mezőny élén Piastri, Verstappen, Norris, Hamilton, Leclerc, Russell, Antonelli, Gasly, Hadjar és Alonso sorakozott, ez alkotta a legjobban teljesítő tízest. Később izgalmas jeleneteket láthattunk, ahogy az Aston Martin kétszeres világbajnoka, Alonso, szenvedett a 10. helyért folytatott kiélezett csatában Nico Hülkenberggel, ám végül alulmaradt a harcban.

Verstappen a DRS aktiválása után azonnal rátapadt Piastrira, és a célegyenes végén megpróbált egy kis belépőt szerezni, de idővel kezdett lemaradni az ausztrál mögött. A 6. kör végére már több mint 3 másodpercre volt tőle. Norris 1,2 másodperccel követte Verstappent, míg Lewis Hamilton, aki Leclerc-t a sarkában érezhette, további 2,5 másodperccel később érkezett.

Az első kerékcserét a 6. kör végén Alex Albontól láthattunk, de nem tervezett kiállásról volt szó, mivel első szárnyat kellett cserélni a Williamsen, majd a 8. körben Bearman és Tsunoda is meglátogatta a szerelőit.

Mivel Hamilton gyorsan lemaradt Norristól – a 8. kör végén már 4,2 másodperces hátrányban volt a McLarenhez képest –, felvetődött, hogy a Ferrari esetleg Leclerc érdekében ki kellene állítania őt. Azonban a maranellói csapat kezdetben nem lépett közbe. Csak a 9. körben érkezett meg a híres hétszeres világbajnoknak szóló utasítás, amely helycserére szólította fel őt, így Hamilton az egyes kanyarban félrehúzódott csapattársa elől. Ekkorra a vörös autók már 6 másodperces távolságra voltak Norristól...

Norris eközben azzal a céllal volt elfoglalva, hogy DRS segítségével utolérje Verstappent a második helyért. Verstappen kijelentette, hogy a McLarenhez képest a tapadása gyengébb. Először a 12. kör végén kellett védekeznie a célegyenes végén, de a 13. körre már tehetetlennek érezte magát. Az ideális íven maradva kénytelen volt végignézni, ahogy Norris sikeresen megelőzi őt, miközben Piastri, aki már 4,4 másodperces előnyt épített ki, a kanyarokban folyamatosan távolodik. Verstappen nem habozott, és a 13. kör végén azonnal kiállt új lágy gumikért.

Alonso egy váratlan hibát vétett, amikor az 5-ös kanyarban túlságosan elfordult, és a kavicságyban találta magát.

A holland pilóta ezután megfutotta a leggyorsabb kört, miközben a McLaren csapata nem foglalkozott az elévágás védelmével, inkább a saját stratégiájukra összpontosítottak és a pályán maradtak. Az élmezőnyből következőként Hamilton érkezett a 16. kör végén, aki Leclerc-től 4 másodperces hátrányban volt, és ellentétben Verstappennel, közepes keverékű Pirelliket szereltettek az autójára. Egy körrel később Leclerc is kiállt, de ő a lágy gumikat választotta, míg Verstappen a 12-es kanyarban ügyesen megelőzte Antonellit, majd a 7-es kanyarban Russell mellett is elment, visszavéve ezzel a 3. helyet.

Ekkorra már csupán a két Mercedes, a két McLaren és Esteban Ocon maradtak bokszlátogatás nélkül. Russell és Ocon végül a 20. kör végén hajtottak ki a boxba, majd Norris és Antonelli a 21. körben követték őket, míg Piastri a 22. kör végén érkezett. Mindkét Mercedes és McLaren közepes gumikeveréket választott a folytatáshoz.

A sorrend ezután Verstappen, Piastri, Norris, Leclerc, Hamilton, Russell, Gasly, Antonelli, Hülkenberg, Hadjar volt az első tízben, de a Red Bull közel 6 másodperces előnye szépen lassan kezdett fogyni, hiszen Verstappen addigra már jócskán kivett a lágy keverékből, Piastri pedig új gumikon eredt a nyomába.

Albon megrongálta a Williams első szárnyát, miközben Lawson autójának jobb hátsó részét megelőzte. Nem sokkal később a csapat arra utasította a thai-brit versenyzőt, hogy adja fel a versenyt. Először a 10 másodperces időbüntetését kellett letöltenie, amit a kettes kanyar levágásáért kapott. Csak egy körrel később döntött úgy, hogy végleg elhagyja a pályát.

A 27. körben Verstappen arról rádiózott, hogy nagyon nehezen vezethető az autója, a lassú kanyarokban pedig nem fordul. Piastri addigra 3,2 másodpercre csökkentetette a kettejük közötti különbséget, de előznie nem kellett, Verstappen ugyanis a 29. kör végén másodszor is meglátogatta a szerelőit és közepes gumit kapott, majd Leclerc mögé és Hamilton elé jött vissza a 4. helyre. Ezzel nyilvánvalóvá vált, hogy a Red Bull három kiállásos taktikát követ.

A verseny félidőhöz érve, a 33. körben Piastri magabiztosan vezetett 5,5 másodperces előnnyel Norris előtt. A 4-es rajtszámú McLaren mögött 4,6 másodperccel érkezett Leclerc, akit Verstappen követett 3,9 másodperc lemaradással. Hamilton pedig 8 másodperccel lemaradva követte Verstappent, majd a két Mercedes is feltűnt a pályán.

Verstappen a frissebb gumikon a 36. körre érte utol Leclerc-t, majd a célegyenesben simán megelőzte a Ferrarit. Ezután a négyszeres világbajnok az övénél 8, illetve 7 körrel kopottabb közepes gumikon haladó McLarenek után eredt. Norrist nem véletlenül kérte mérnöke ekkor a tempó növelésére, felsorolva azokat a kanyarokat, amelyekben többet kivehet a gumikból, Norris azonban azzal vágott vissza, hogy a szemcsésedés miatt nem tudja jobban terhelni a Pirelliket. A köreidejei ezzel együtt elkezdtek javulni, és a 38. körre 3 másodperc alá csökkentette a hátrányát Piastrival szemben.

A kerékcserék utolsó sorozatát az élbolyban Leclerc indította a 40. kör végén, amikor közepes gumikra váltott. Ezt követően egy körrel később Russell is a pitbe hajtott, majd a 46. kör végén Hamilton is csatlakozott hozzájuk. A hétszeres világbajnok esetében azonban a jobb első kerék felszerelése nem ment zökkenőmentesen, így több mint 3 másodpercet veszített az időből.

Húsz körrel a verseny vége előtt Piastri előnye ismét 4 másodperc fölé nőtt, miközben Verstappen nem tudta csökkenteni a hátrányát Norrissal szemben. Ennek fő oka, hogy a McLaren ausztrál versenyzője elkezdte felmutatni saját legjobb szektorait, és maximálisan kihasználta a gumikban rejlő lehetőségeket. Ezzel szemben csapattársa nem tudott megfelelően reagálni a helyzetre.

A 47. kör végén Verstappen harmadszor is a boxba hajtott, és lágy gumikat kapott. Ezt követően a McLarennek reagálnia kellett, így Norris is egy szett piros oldalflú Pirellit kapott. A pontverseny második helyezettje kevesebb mint 2 másodperccel érkezett vissza a holland versenyző elé, és valószínű, hogy ha Piastri egy kört még kint töltött volna, akkor a második helyet is meg tudta volna szerezni. Végül ő a 49. kör végén tért vissza, és 3,4 másodperces előnnyel vette át a vezetést.

Verstappen ezután a leggyorsabb kört futva próbálta megkerülni Norrist, azonban hamar kiderült, hogy nem rendelkezik elegendő tempóval a McLaren megelőzéséhez. Azonban egy újabb lehetőség kínálkozott számára, amikor Norris elérte az egymással csatázó Lawson és Bearman párosát, akik éppen feltartották őt a hármas kanyarban. A helyzetet tovább bonyolította, hogy a Haas újonca, Lawson, egy kicsit Verstappennel is összeakadt az ötös kanyarban, amire a címvédő heves gesztikulálással reagált.

Amikor már azt gondoltuk, hogy a verseny utolsó tíz köre unalmasan fog telni, Antonelli Mercedes motorja váratlanul megadta magát, és az olasz pilóta kénytelen volt a 10-es kanyar kavicságyába irányítani a járművét. Ezzel pedig megérkezett a safety car is a pályára!

Az első hét pozícióban minden versenyző, Verstappen kivételével, új gumikért hajtott a bokszba, és mindannyian használt lágy keveréket kaptak. Verstappen számára azonban ez volt a negyedik kerékcsere, így már nem állt rendelkezésére több használható lágy szett. A Red Bull csapata ezért a kemény gumikat választotta az RB21-esére. A holland versenyző nem igazán értette a döntést, amire a csapat közölte vele, hogy nem volt más lehetőségük, és azt is elárulták, hogy az egész verseny során senki más nem használta ezt a gumikombinációt.

Az újraindítás a lekörözöttek körvisszavétele miatt meglehetősen késlekedett, csupán a 60. kör végén valósult meg, a következő sorrendben: Piastri, Norris, Verstappen, Leclerc, Hamilton, Hadjar, Hülkenberg, Gasly és Lawson.

Verstappen már a 10-es kanyarban kénytelen volt drasztikusan fékezni a hirtelen lelassító Piastri miatt, ami hatalmas kihívás elé állította. Az utolsó kanyarból kifelé a Red Bull alatta megcsúszott, de a holland pilóta bravúros manőverrel meg tudta tartani az irányítást, így nem veszítette el az úttartását. Ekkor azonban Leclerc a célegyenesben megelőzte őt, majd Russell is próbálkozott az egyes kanyarban. Verstappen azonban ügyesen megoldotta a helyzetet, és a kettes kanyarban átvágva elkerülte a támadást. Később viszont azt panaszolta, hogy miközben próbálta megelőzni Leclerc-t, az hirtelen ráhúzta a kormányt, ami miatt a két autó összeütközött. Verstappen úgy véli, hogy ez a manőver büntetést érdemelne.

Nemcsak hogy Leclerc-t nem hívták vissza mögé, de a mérnöke utasításának megfelelően Verstappennek kellett elengednie Russellt a 64. körben. Dühösen vitatkozott, mondván, hogy ő volt a kanyarcsúcsponton előrébb. Gianpiero Lambiase azonban csak annyit válaszolt: "de ezek a szabályok." Ekkor Verstappen az 5-ös kanyar előtt megállt, majd miután a Mercedes elhaladt mellette, az 5-ös kanyarban egyszerűen nekiment Russelnek, hogy aztán a 12-es kanyarban végül elengedje.

Nico Hülkenberg elképesztő hajrát vágott ki a Sauber volánja mögött, és sikerült megelőznie Hadjart, valamint Hamiltont is. Eközben Alonso is remekelt, hiszen át tudta lépni Lawsort, ezzel megszerezve idei első pontját.

Piastri magabiztosan, 2,4 másodperces előnnyel zárta a versenyt Norris előtt, ezzel megszerezve idei ötödik győzelmét. A brit versenyzőt Leclerc követte a harmadik helyen, 7,5 másodperces hátránnyal. Russell a negyedik helyen végzett, míg Verstappen, aki az ötödik pozíciót szerezte meg, egy Russell-lel történt ütközés következtében 10 másodperces büntetést kapott, így végül a 10. helyen fejezte be a versenyt.

Ezt a helyet Hülkenberg vette át, mögötte pedig Hamilton, Hadjar, Gasly, Alonso és Verstappen következnek a pontszerzők ranglistáján.

Related posts