Szentségtörés a csúcson: bemutatkozik a dízel Rolls-Royce Phantom – Totalcar
Westen Champlin egy igazi kreatív zseni, aki az amerikai redneck kultúra szellemében alkot. Ez a mesterember és csapata bármibe is fognak bele, az valószínűleg valami különlegeset eredményez – legyen az arany, vagy legalábbis olyan érdekes tartalom, amit milliók néznek meg a Youtube-csatornáján. Az autós közösségben rendkívül népszerű, hiszen nem csupán öncélúan építkezik, hanem izgalmas és figyelemfelkeltő projekteket is megvalósít, amelyek mindenkit lenyűgöznek.
Ilyen volt az a pillanat, amikor hajnali kettőkor, a Facebook Marketplace rejtelmeit felfedezve, rátalált egy V8-as Volkswagen Bogarra, vagy amikor megvásárolta a legolcsóbb elérhető NASCAR autót, és nekifogott, hogy beindítsa, hogy aztán gumiégetésre használja. A listát a végtelenségig folytathatnám a különféle őrült projektekkel, de az utolsó, amit megvalósított, különösen megragadta a figyelmemet: fillérekért szerzett be egy hetedik generációs Rolls Royce Phantomot, amelyhez egy dízelmotort épített.
Ez érdekes elképzelés, hiszen maga a Rolls-Royce egy olyan exkluzív holmi, amit nem szoktak csak úgy átépíteni. Eleve ritka az, hogy fillérekért cserél gazdát bármilyen hirdetési felületen, mert még a leglesajnáltabb darabok árát is magasan tartja a márkához kapcsolódó presztízs. Ennek az autónak azonban már leáldoztak. Az utastere olyan, mintha beszabadult volna egy medve, a légrugós futómű menthetetlenül megült és a legendás, 6,75 literes V12-es motor is összekócolta a belsejét. Nem véletlen, hogy mindössze 30 ezer dollárért, átszámítva tízmillió forintért jutott hozzá, miközben egy egészséges VII-es Phantomért simán elkérnek 50-90 millió forintot.
Az eredeti motort hatalmas erőfeszítéssel emelték ki a helyéről, és végül úgy döntöttek, hogy kávézóasztalt varázsolnak belőle. Az ötlet onnan származik, hogy korábban egy hasonló asztal megjelent az interneten, és elképesztő módon 75 ezer dollárért, azaz körülbelül 25 millió forintért kelt el. Másra nem is nagyon lenne használható ez a monumentális, 12 hengeres motor, hiszen a helyreállítása valószínűleg anyagi csődöt vonna maga után. Ráadásul tele van olyan egyedi alkatrészekkel, amelyeket valószínűleg csak az eredeti brit gyártó tud biztosítani.
Miután az autóból kikerült a hajtáslánc tetemes része, a csapat elkezdte tervezgetni, hogy miként fog beférni a kiszemelt soros hathengeres, 5,9 literes Cummins dízelmotor, amit egy összetört pickupból halásztak ki. Ehhez szereztek egy teherautóhoz való váltót, illetve gyártattak egyedi kardánadaptereket, hogy rá lehessen kapcsolni a hátsó differenciálműre. Szintén külsős céggel csináltatták a motortartó bakokat, illetve az elektronikai rendszerek egyeztetése is óriási meló volt. Utóbbi nem ment könnyen, sokat szöszmötöltek vele. Végül a negyedik motorvezérlővel sikerült életre kelteni a motort, ezzel együtt mozgásképessé vált a Coals Royce vagy másik nevén a Rolls Smokes.
A hagyományos légrugók helyett egy különleges levegős rendszert integrálnak, amelyhez egy rendkívül precíz vezetékrendszert és vezérlőegységet alakítottak ki a csomagtartóban. Ebben az esetben nem csupán az utazás kényelme a prioritás, hanem sokkal inkább a lowriderekhez hasonlatos futóműmozgás megvalósítása, valamint egy hatékony csillapítási rendszer kiépítése.
Az autó alatt egyelőre nincsenek fékek, a motoron még bőven van munka és a gázpedál sincs a helyén. Rengeteget kell még alakítani az elektromos rendszeren, mire a Rolls eredeti egységei befogadják a típusidegen motort. Rendeltek egy szett egyedi felnit is a gyáriak helyett. Jó jel, hogy a dízel Phantom a videó végén a saját erejéből, a saját lábán gurult ki a műhelyből, tehát egyre közelebb van a cél. Nem lepne meg, ha a következő epizódban a kipufogóból fekete, a gumik környékéről pedig fehér füst szállna fel minden kanyar után. Ezzel párhuzamosan szinte biztos, hogy a Rolls-Royce angliai központjában minden magas beosztású vezető kezében összeroppan majd egy-egy teásbögre.




